Hej,
Vad är detta för ogräs som liknar groblad men det är det inte. Har bladen över ett större område så gissar på att det sprider sig genom revor?!
Försökt och plocka en efter en men det är inte det lättaste. Så hur får jag bort dem?
så tacksam för råd och tips
 
  • Gräsmatta med ogräs som påminner om groblad spridda över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En viol av något slag...
Lukt eller doftviol??
 
Redigerat:

Bästa svaret

tensiden tensiden skrev:
Groblad?
[länk]
Det är ju viol, du behöver inte tvivla.
 
Jag har samma i min gräsmatta - det heter Jordreva - vet inte bästa sättet att ta död på det - verkar inte som att Stroller Kombi klarar av det //Mvh Tommy
 
BirgitS
T tommyb skrev:
Jag har samma i min gräsmatta - det heter Jordreva - vet inte bästa sättet att ta död på det - verkar inte som att Stroller Kombi klarar av det //Mvh Tommy
Det som är på bilden i den här tråden ser inte ut som jordreva utan som luktviol. Är du säker på att du skrev i rätt tråd?
 
Jag har bedömt det som Jordreva, men jag kan väl ha fel då?
 
BirgitS
T tommyb skrev:
Jag har bedömt det som Jordreva, men jag kan väl ha fel då?
Jag undrade om det var rätt tråd för jag har någon av de senaste dagarna sett en annan tråd där det var ett revande ogräs.

Luktviol brukar vara lätta att peta bort med en liten spade, om man tycker att de stör så mycket att inte blommorna under våren väger upp det hela.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrade om det var rätt tråd för jag har någon av de senaste dagarna sett en annan tråd där det var ett revande ogräs.

Luktviol brukar vara lätta att peta bort med en liten spade, om man tycker att de stör så mycket att inte blommorna under våren väger upp det hela.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrade om det var rätt tråd för jag har någon av de senaste dagarna sett en annan tråd där det var ett revande ogräs.

Luktviol brukar vara lätta att peta bort med en liten spade, om man tycker att de stör så mycket att inte blommorna under våren väger upp det hela.
Hej BirgitS,

Om jag gör som du skriver får jag bort violen permanent eller sprider den sig till nya ställen? Vi har nyligen sått ny gräsmatta på delar av vår tomt och det vore trist om den blir invaderad av violen (även om den är vacker) då den till dags dato spridit sig kraftigt över ett större område i den äldre gräsmattan.
 
BirgitS
J Jiander skrev:
Hej BirgitS,

Om jag gör som du skriver får jag bort violen permanent eller sprider den sig till nya ställen? Vi har nyligen sått ny gräsmatta på delar av vår tomt och det vore trist om den blir invaderad av violen (även om den är vacker) då den till dags dato spridit sig kraftigt över ett större område i den äldre gräsmattan.
Den sprider sig delvis med frön så det kan ju finnas vilande frön i jorden som först gror efter några år men frånsett det så är plantan borta när man har fått bort översta delen av rötterna enligt min erfarenhet. Det är inget rotogrås som maskros.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.