För tre år sedan lät vi höja marken något med hjälp av fyllnadsmassor. Efter detta lades matjord på och gräs såddes. Till en början fick vi, förutom gräs, en hel del tistlar och grodblad som tittade upp här och där. Nu är det mesta av det borta men i stället har ett par andra ogrästyper tagit över fullständigt. Dels en variant som sprider sig i långa revor lågt ner i gräset. Hjälper inte att köra gräsklipparen där. Och dels en annan rackare som breder ut sig som en låg "bukett" som man ibland kan dra rakt upp om man bara får ta i alla utväxter.
Det rör sig om en yta på ca. 1000kvm där detta har brett ut sig och vi börjar bli lätt förtvivlade. Och trötta i kropparna efter att krypa runt och försöka dra upp eländet...
Frågan nu är: vad är dessa två för arter av ogräs och hur blir vi av med dom?
Ogräs som sprider sig i revor över gräsbevuxen mark, inklusive arter som bildar låga buketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs som sprider sig i långa revor lågt ner i gräset på en trädgårdsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs sprider sig i revor bland brunt gräs på en yta med fyllnadsmassor och matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en gräsmatta med olika ogrästyper, inklusive långa revor av ogräs och en gul blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med ogräs som breder ut sig i långa revor bland gräset, översikt av problemområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ogräs i gräsmatta med långa revor och bukettliknande växt, söker identifiering och borttagningstips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte hjälpa till med identifikation, men typiskt sett så är det viktigt att få gräset att trivas. Din gräsmatta ser inte fantastiskt frodig ut just nu, och då brukar ogräset få fäste. Gödsla, klipp 1/3 (ofta och lite) mfl tricks är nog att rekommendera. Om gräset trivs så dåligt kommer du inte kunna utrota ogräset.
 
halper halper skrev:
Kan inte hjälpa till med identifikation, men typiskt sett så är det viktigt att få gräset att trivas. Din gräsmatta ser inte fantastiskt frodig ut just nu, och då brukar ogräset få fäste. Gödsla, klipp 1/3 (ofta och lite) mfl tricks är nog att rekommendera. Om gräset trivs så dåligt kommer du inte kunna utrota ogräset.
Gräset ser lite värre ut på bilden än vad det är. Vi gjorde dumheten att klippa när gräset var långt och lite blött efter ett regn och sedan har det legat och torkat till sig i det varma vädret. Men visst, det är torrt ute nu och den ser inte ut som en golfgreen kan jag erkänna ;). Vi har toppdressat en gång i år och ska göra det igen inom kort.
 
Den första är väldigt svår att se i bilderna. Kanske någon sorts klöver med gula blommor? Plocka gärna en större bit av ”ogräset” och fotografera separat på tex ett bord, så blir det lättare att se vad det är. Den andra ser ut som någon potentilla, gissningsvis revfingerört.

Personligen betraktar jag inget som är någorlunda grönt och platt som ”ogräs” om det är i gräsmattan, så jag har inga tips om bekämpning. Sånt orkar inte jag hålla på med, det är tillräckligt tråkigt att behöva klippa det regelbundet. Men med namnet blir det kanske lättare att googla :)
 
Det gula på de sista bilderna är revfingerört. Ett säkert tecken på torrt och relativt fattigt på kväve. Den klarar nämligen inte konkurrens så bra. Dvs se till att gräset växer så minskar den. Vill du rensa för hand är det till att dra upp den. De revar sig.

Men vattna inte nu när det är så torrt och varmt för det kommer att gynna andra mer snabbväxande örter än gräset. Gräset kommer tillbaka när det blir svalare och mer regn. Nästa år kan ni gödsla lite när gräset kommit igång och växa, och klippa tidigare som du själv var inne på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Den första är väldigt svår att se i bilderna. Kanske någon sorts klöver med gula blommor? Plocka gärna en större bit av ”ogräset” och fotografera separat på tex ett bord, så blir det lättare att se vad det är. Den andra ser ut som någon potentilla, gissningsvis revfingerört.

Personligen betraktar jag inget som är någorlunda grönt och platt som ”ogräs” om det är i gräsmattan, så jag har inga tips om bekämpning. Sånt orkar inte jag hålla på med, det är tillräckligt tråkigt att behöva klippa det regelbundet. Men med namnet blir det kanske lättare att googla :)
Får se till helgen om jag hinner dit och ta bättre bilder. Det verkar dock troligt att den som sträcker ut sig i revor är den revfingerört som du nämner. Vi har lagt ner en hel del arbete och pengar på denna gräsmatta och det är inte kul att se när ogräset tar överhanden och saboterar det vi försökt åstadkomma. Tänker inte ge upp, än på ett tag i alla fall.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Får se till helgen om jag hinner dit och ta bättre bilder. Det verkar dock troligt att den som sträcker ut sig i revor är den revfingerört som du nämner. Vi har lagt ner en hel del arbete och pengar på denna gräsmatta och det är inte kul att se när ogräset tar överhanden och saboterar det vi försökt åstadkomma. Tänker inte ge upp, än på ett tag i alla fall.
En sådan gräsmatta kräver mycket omvårdnad. Den håller sig inte ”ogräsfri” av sig själv bara för att man en gång fått den någorlunda ”ogräsfri” :) Robotgräsklippare kan vara en bra investering, eftersom man måste klippa sådana gräsmattor ofta. Och gödsel vid rätt tillfällen, vilket gör att man måste klippa ännu oftare.

Googla och kolla om det klöverliknande kan vara jordklöver. Om det nu alls är en klöver ;)

Lycka till!
 
M mrsnhp skrev:
En sådan gräsmatta kräver mycket omvårdnad. Den håller sig inte ”ogräsfri” av sig själv bara för att man en gång fått den någorlunda ”ogräsfri” :) Robotgräsklippare kan vara en bra investering, eftersom man måste klippa sådana gräsmattor ofta. Och gödsel vid rätt tillfällen, vilket gör att man måste klippa ännu oftare.

Googla och kolla om det klöverliknande kan vara jordklöver. Om det nu alls är en klöver ;)

Lycka till!
Tack (y). Vi är på gång att skaffa robotgräsklippare så fort vi hittar en som vi känner är bra och räcker till (samt inte kostar mer än 20-30.000:).
 
Första bilderna är jag ganska säker på att det är trådklöver. Trivs också på torra och kvävefattig miljö. Ganska enkla att ta upp, en kniv som lossar roten, sedan samla ihop armarna på orgäset o dra upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.