Vi har kännt länge att farsans hus har luktat illa. Satt sig i kläder och hår. Skulle hjälpa honom att riva hans kök som dessutom luktade illa. Sen såg jag på golvet bredvid avloppet ett hål med vatten i. Vad kan det vara? Aldrig sett något liknande förut. Som betongen har smulats sönder.
Någon som vet?
 
  • Synligt avloppsrör i ett kök med ett stort hål i betonggolvet bredvid, vilket kan vara en skadad avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat betonggolv med ett hål nära ett vitt avloppsrör, fyllt med vatten och omgivet av smulad betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betong med synligt vit avloppsrör och vattenansamling, potentiell orsak till dålig lukt i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är hela golvet i betong? När är golvet gjort? Under vissa tider försökte man dryga ut betong med alla möjliga material som ledde till delvis undermåligt kvalitet.
Kan det vita röret har läckt som förstörde betongen över lång tid?
 
  • Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Ja hela är betong, klinkergolv ovanpå. Huset är byggt 1973. En plans hus. Pappa bytte bara luckor på befintliga stommar för 18 år sedan typ. Golvet glordes innan han köpte för typ 20år sedan. det vita röret verkar inte vara något vattenrör. Ett vitt plaströr. Vattnet är dragna längs sidorna. Tog upp massorna och verkar vara isoleringsmaterial frigolit som ligger under med vatten i. Kan inte förstå var vattnet kommer ifrån? Ska man boka ocab??
 
Karrock
Om det vita röret är ca 15-16mm så kan det vara elrör. "Vp-rör" ser ut som en muff för sådana i förgrunden.
Vattnet kan väl komma från avlopp, kallvattenrör, varmvatten eller värmerör. Med tur något som är nära och bara lokal väta.
 
  • Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Röret i betongplattan ser ut att vara ett VP-rör med en skarvmuff.

Inkommande el?
Matningen till spisen?
 
  • Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Hålet är precis under ett av renslocken till vattenlåset. Jag gissar att det är otätt. Har det droppat och stått avloppsvatten där över tid kan det ju både skada betongen och lukta illa.
 
  • Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Är nog vp rör, har ju spis uttaget som går neråt. Diskmaskin uttag är bakom vattenlåset på väggen resten av elen är draget uppifrån.
Bottenskivan i skåpet skymde så man såg inte allt detta längst ner. Skåpet har varit torrt ,men det kan ju ha läckt bakom ändå kanske. Men detta måste man ha vattenskada besiktning på eller vad tror ni?
 
  • Underskåp med vattenlås och rörsystem, eluttag på vägg, tecken på fukt eller skada nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
sebastian8309 sebastian8309 skrev:
Är nog vp rör, har ju spis uttaget som går neråt. Diskmaskin uttag är bakom vattenlåset på väggen resten av elen är draget uppifrån.
Bottenskivan i skåpet skymde så man såg inte allt detta längst ner. Skåpet har varit torrt ,men det kan ju ha läckt bakom ändå kanske. Men detta måste man ha vattenskada besiktning på eller vad tror ni?
Vad är det under? Är det betongplatta på mark eller är det källare? Jag hade nog bara låtit det torka ut. Sedan vet jag inte om man ska/kan/får gjuta igen det eller inte, men det vet säkert någon annan.
 
  • Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som om avloppet läckt en aning vid den nedersta synliga skarven?
Sedan behöver ju inte hålet och vattnet ha med varandra att göra, hålet kan ju tex vara något som behövde knackas upp vid bygget, dålig betong "på slutet" eller något liknande?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad är det under? Är det betongplatta på mark eller är det källare? Jag hade nog bara låtit det torka ut. Sedan vet jag inte om man ska/kan/får gjuta igen det eller inte, men det vet säkert någon annan.
Betongplatta på mark. Har ingen källare. Jo precis, men vet inte om något annat läcker. Jag försökte torka upp vattnet, men kom tillbaka efter en stund.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det ser ut som om avloppet läckt en aning vid den nedersta synliga skarven?
Sedan behöver ju inte hålet och vattnet ha med varandra att göra, hålet kan ju tex vara något som behövde knackas upp vid bygget, dålig betong "på slutet" eller något liknande?
Ja precis la märket till det också. Nej så kan det vara att det ej har med varandra att göra. Vad gör man i detta fallet? Ska man ta dit någon för besiktning för jag vet inte något om sånt här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.