Hej!

Jag undrar vad detta kan vara för material, känns ganska tunt och låter ihåligt när man knackar på det. Går från köksfläkten upp i ventilationskanalen.

Mindre parhus från 1960.

Mvh Fredrik
 
  • Rörande skåp med köksutrustning och vält runt mortel och stöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som eternit. Vanligt i ventilationsrör från den tiden. Det innehåller asbest. Så var noga med att inte spräcka det eller borra i det så att det dammar.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Ch skrev:
Hej!

Jag undrar vad detta kan vara för material, känns ganska tunt och låter ihåligt när man knackar på det. Går från köksfläkten upp i ventilationskanalen.

Mindre parhus från 1960.

Mvh Fredrik
Avemo var snabbare! Jag tror att det är en imkanal i eternit? Innehåller isåfall asbest, inget farligt så länge man inte sågar/filar/borrar eller liknande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Bör man få detta borttaget?
 
F Fredrik Ch skrev:
Tack för snabba svar! Bör man få detta borttaget?
Nej, inte nödvändigt. Måla det med några lager vit färg tex.
 
  • Gilla
Fredrik Ch
  • Laddar…
F Fredrik Ch skrev:
Tack för snabba svar! Bör man få detta borttaget?
Det behövs inte, ofarligt när den bara sitter där. Eftersom det är ett köksskåp skulle jag nog måla. Jag har hört att den enda asbest som är värd att ta bort i förebyggande syfte är rörisolering på vattenrör, eftersom där kan det bli bråttom att komma in och fixa. (Vi har dock kvar våra gamla rörböjar)
 
  • Gilla
Fredrik Ch
  • Laddar…
Som tidigare sagt.
Skall det renoveras så att det friläggs så hade jag bytat.

Annars låt vara, händer inget som det är. Ett ganska tåligt och åldersbeständigt material.
 
  • Gilla
Fredrik Ch och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.