Har en källare som är delvis inredd och delvis utgrävd bara. I den inredda har dom putsat och målat taket men i den utgrävda delen så är det något material som ser ut att vara stelnade pappersremsor. Antar att det är någon sorts isolering men vad heter det?
Och någon som har tips på hur jag på ett enkelt sätt får ner det, när jag provade med kofot så sitter det ju riktigt hårt och vill inte komma ner på ett smidigt sätt.

Anledningen att jag vill ta ner det är för att jag tycker golven på överplan är iskalla och tänkte prova isolera med nyare typ av isolering istället.

Bilder bifogas naturligtvis så ni kan kolla.
tak3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tak4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju nästan ut som nån variant på Träullit.
 
Jag tror som sagt att materialet kallas träullit. Om du har betongbjälklag så är skivorna troligen fastgjutna i betongen, Det var vanligt att man byggde gjutformar av materialet.
 
Såg ju ut att vara något sådant nu när jag sökte på google. Tips på hur jag får bort det på ett enkelt sätt? Kommer ta dagar eller mer att bryta ner skiten om jag fortsätter såhär. Samt att det är armdräpare utan dess like :)
 
Jag sitter med samma problem som du och undrar också över detta material, vad kallas det? Isolerar typ lika bra som papp verkar det som..

Som trådstartaren säger så verkar det sitta fast ordentligt..
Har funderingar på att låta det sitta kvar och slå reglar över det och isolera in det, vad tror ni om det? Vad jag vet är det något trämatrial? Ska man har plast i mellan? Risk för mögel?
 
Ser ut som träullit. Ett ypperligt material bestående av träull och cement. Suveränt mot fukt och mögel, och även (o-)ljud. Används t ex i tak i simhallar.

Jag skulle låtit det sitta kvar. Det isolerar inte riktigt lika bra som glasull, men är som sagt ett excellent material. Man har byggt hus av detta material.
 
Oldboy skrev:
Ser ut som träullit. Ett ypperligt material bestående av träull och cement. Suveränt mot fukt och mögel, och även (o-)ljud. Används t ex i tak i simhallar.

Jag skulle låtit det sitta kvar. Det isolerar inte riktigt lika bra som glasull, men är som sagt ett excellent material. Man har byggt hus av detta material.
Isolerar riktigt dåligt eller så är det för tunt hos mig..
har ett uthus med tvättstuga/pannrum och det taket är alltid snöfritt på vintern och det hänger gigantiska istappar därifrån..

om det är suveränt mot fukt och mögel skulle jag kunna regla upp med träreglar direkt mot träulliten, isolera och slå gips över det?
 
@User81:
Ja, om inte taket ovanför är tätt och det inte finns någon form av ventilering.
Du kan plasta under gipsen, men det brukar inte rekommenderas att ha två täta skikt.

Jag vet inte något Lambdavärde, men en grov gissning är att man kanske behöver dubbelt så tjockt lager träullit som glasull för samma isoleringsgrad. Å andra sidan brukade väl inte de plattorna vara tjockare än 5 cm? (Så det är lite tunt för dagens isoleringskrav oavsett material, om det är den enda isoleringen.)
 
Taket är tätt, la nytt papptak i höstas

Slå upp reglar, isolera, gipsa och skita i plasten?

Som det är nu i följande ordning: papp, betong, träullit.
 
Åh sånt där har vi i ett rum i källaren också tror jag (väldigt likt iaf).. i alla andra rum verkar det vara nån form av gullfiber och så gipstak.. men just i pannrummet har vi ett helt annat tak. Kan det ha med nån brandsäkerhet att göra? tåligare isolering av något slag? när vi flyttade in fanns det en olja/elpanna och tank i det rummet (idag har vi bergvärme).. vi nyttjar inte utrymmet till annat än förråd idag (förutom pannan) så det gör ju inget att det sitter där.. men har undrat lite över det och hur man ska gå tillväga när man tar ner det..

Intressant att läsa om det!
Ledsen att jag inte kan hjälpa TS med tips.. men hoppas kunna se bra tips härinne :)

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.