Ett uppsågat hål i vägg som visar lager av träfiberskiva, frigolitskiva och okänd isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Porös träfiberisoleringsskiva, några centimeter tjock, hittad i en husvägg från 1956.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på brun, porös isoleringsskiva av träfiber i en husvägg från 1956.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallå.

Jag har sågat upp ett hål i väggen och hittat ett isoleringsmaterial(?) som jag inte vet vad det är, någon som känner igen det på bilderna och kan upplysa mig? Det är en lätt och porös skiva, några cm tjock av nån slags träfiber.

Inifrån sett så är det enligt följande:
- Strukturtapet
- Nån slags träfiberskiva, några mm tjock
- Frigolitskiva
- Den för mig okända isoleringen
- Vindpapp
- Ytterpanel

Huset är byggt 1956.
Jag har tänkt att byta panel och i samma veva tilläggsisolera från utsidan. Är denna ”isolering” nåt att ha eller är det mer värt att riva ut den och ersätta med modern isolering?

Tack på förhand för svar.

/Marcello
 
Redigerat:
Karrock
När är huset byggt?
Mitt hus från 65 byggdes med "fiberplank" vilket typ är treetex i 3 resp 4" tjocklek med spontad klen bräda limmad på sidorna. 300mm breda. Så i mina bärande ytterväggar finns inga reglar, bara dessa lameller med klent trä på cc 300.

Kan det vara något sådant? Lär märkas ifall du har anledning att förstora hålet.
Jag har låtit mina vara och kompletterat med stenull.
 
Karrock Karrock skrev:
När är huset byggt?
Mitt hus från 65 byggdes med "fiberplank" vilket typ är treetex i 3 resp 4" tjocklek med spontad klen bräda limmad på sidorna. 300mm breda. Så i mina bärande ytterväggar finns inga reglar, bara dessa lameller med klent trä på cc 300.

Kan det vara något sådant? Lär märkas ifall du har anledning att förstora hålet.
Jag har låtit mina vara och kompletterat med stenull.
Reglar verkar det vara i väggarna, hittade iaf en när jag gjorde hålet på bilden som syns på höger sida i hålet. Men det kanske är sån klen bräda som du menar? Huset är byggt 1956. Jag lär väl märka när jag ska renovera nåt rum och river bort invändiga träfiberskivan och frigoliten.

Tack för svar.
 
Tycker också att det ser ut som fiberplank. Är det ett Hultsfredshus? Känns som att det var deras lösning.

Bifogar bilder på hur de ser ut hos oss, så får du kanske en bättre helhetsbild.
 
  • Inredningsbild på en avslagen vägg med synliga fiberplank och reglar, byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för "FIBERPLANK" från Hultsfreds Industrierna på en brunfiberplatta, fotograferat nära med en fingerpekning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Tycker också att det ser ut som fiberplank. Är det ett Hultsfredshus? Känns som att det var deras lösning.

Bifogar bilder på hur de ser ut hos oss, så får du kanske en bättre helhetsbild.
Materialet ser ju ganska likt ut, vet inte om det är ett Hultsfredshus men ska kolla på den lilla dokumentation jag har om huset om det kanske står något om det där.

Är dessa fiberplank bärande, om det nu skulle vara sådana? För isf så måste man byta ut de mot reglar om man skulle önska ersätta de med stenullsisolering?
 
Karrock
M Marcello skrev:
Materialet ser ju ganska likt ut, vet inte om det är ett Hultsfredshus men ska kolla på den lilla dokumentation jag har om huset om det kanske står något om det där.

Är dessa fiberplank bärande, om det nu skulle vara sådana? För isf så måste man byta ut de mot reglar om man skulle önska ersätta de med stenullsisolering?
I den tekniska specen på mitt hus står 3" fiberplank i icke bärande väggar och 4" i bärande. Det stämmer med vad jag har rivit mig till. De måste ersättas med reglar om man tar bort dem.

Det är ett helt ok material, ett utbyte är en rätt stor apparat. Tänk efter om det är vad du vill lägga tid och pengar på.
 
Karrock Karrock skrev:
I den tekniska specen på mitt hus står 3" fiberplank i icke bärande väggar och 4" i bärande. Det stämmer med vad jag har rivit mig till. De måste ersättas med reglar om man tar bort dem.

Det är ett helt ok material, ett utbyte är en rätt stor apparat. Tänk efter om det är vad du vill lägga tid och pengar på.
Lutar mer åt att skruva upp OSB på insidan så man kan hänga upp saker som väger mer än 100 gram på väggarna och sen tilläggsisolera på utsidan i samband med fasadbyte, som du säger så är det en hel del tid man kan lägga på något mer givande.

Vet du något om hur dessa fiberplank påverkas av tilläggsisolering på utsidan? Något särskilt att tänka på med hänseende på fukt? Eller är det bara att isolera som vanligt på utsidan och ångspärr på insidan?

En annan sak som slog mig nu, vad är spikläkten/fasaden spikad i om det inte finns några bärande reglar? De där fiberplanken går det ju inte att skruva fast nåt i, jag kunde knappt få gardinstången att sitta kvar.

Tack för svaren!
 
Törs man kapa tråden?
Vi har en från - 64, G-hus, 8° lut. Håller just med utrivning av linoleum och masoniten i golv, elände med så mycket spik in i sprinten.

Väggarna är klädda med 1/2 " porösa. Har ni plockat ner dessa, eller osv/plyfa över plus gips?
 
  • Trägolv med små mörka fläckar och person i skor står nära nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
namnbyte
D Denan353 skrev:
Törs man kapa tråden?
Vi har en från - 64, G-hus, 8° lut. Håller just med utrivning av linoleum och masoniten i golv, elände med så mycket spik in i sprinten.

Väggarna är klädda med 1/2 " porösa. Har ni plockat ner dessa, eller osv/plyfa över plus gips?
Vi har en från '47, samtliga väggar och tak på ovanvåningen är av treetex. På sikt ska allt detta ner och ut, ersätts med osb sen gips (osb bakom för enkel uppskruvning av diverse mög). Ett jävla jobb säkert, men efter att ha sett hur treetex brinner (och gärna inte vill slockna igen) tog jag och tjejen det beslutet.
 
  • Gilla
Denan353
  • Laddar…
Är det Ghus med fasadtegel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.