Jag har trädliljor, asiatiska liljor och tigerliljor som trivs och blommar varje år. Sedan har jag liljan på bilden som inte alls verkar trivas och aldrig blommat. Går det utifrån bladen se vad det kan vara för typ av lilja? Skulle vilja veta vad det är för lilja för att få fram skötselråd. Bladen på denna lilja ser inte ut som på någon av dom andra liljorna.
 
  • Lilja med skadade blad och gula inslag i en trädgård, omgiven av annan växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lilja fotograferad ovanifrån med skadade och håliga blad i en trädgård. Bladen är gröna men vissa är gula och torkade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är en lilja?
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Är du säker på att det är en lilja?
Inte helt säker men tycker det ser ut som en lilja. Kanske får gräva fram löken och titta (om det nu finns en lök)
Edit: Ser nu att liljebaggarna mumsat på bladen så det borde vara en lilja.
 
Ja, liljebaggarna brukar inte ta fel.. bladen ser ju ut som krolliljans blad.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, liljebaggarna brukar inte ta fel.. bladen ser ju ut som krolliljans blad.
Krollilja skulle det kunna vara, bladen ser ut som det och tror jag köpte några lökar för många år sen. Krollilja vill ha fuktigt och skugga så min placering är nog helt fel. Ska nog prova att markera med en pinne och hålla fuktigt nästa år och se vad som händer. Nu kommer den fint på våren men sedan ser den vissen och dålig ut. Har den på två ställen men det är ganska soligt.
 
När jag söker på krollilja i min e-post så ser jag att jag beställt 5st Arabian Night Krollilja för många år sen. Det måste vara dom. Ska nog flytta dom till en skuggigare plats när bladen vissnat.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.