vad är detta för kryp? Dom slingrar/kryper på min putsad fasad. Räcker med att man går ut och är nära fasaden så är dem på kroppen på mig. Kliar jätte mycket på huvudet och kroppen efter att man är i närheten av dem? Det ser inte ut som dom kan flyga eller något men likt förbannat har man dem på huvudet och kroppen.
Svarta små kryp(liknar lite bananflugor men som sagt flyger ej)
 
  • En liten svart insekt syns krypa på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta små kryp på ljus yta tillsammans med några hårstrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon form av trips skulle jag gissa på, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tripsar. Även kallat millimeter eller streck i folkmun. Finns många varianter men den som syns på videon påminner om de som vi har här, störiga när de kryper på kroppen men helt ofarliga vad jag vet. Kommer oftast i svärmar såhär års, och för oss som bor på landet en helt vanlig företeelse.

De har även en tendens att gömma sig i trånga utrymmen, t.ex. när jag renoverar fönster och tar loss foder så kan de sitta, döda, i drivor bakom. Har till och med en som lyckas kräla sig i i lcd skärmen på jobb-laptoppen, d.v.s. mellan de olika lagren i skärmen så att den syns.
 
J JSten skrev:
Någon form av trips skulle jag gissa på, [länk]. Även kallat millimeter eller streck i folkmun. Finns många varianter men den som syns på videon påminner om de som vi har här, störiga när de kryper på kroppen men helt ofarliga vad jag vet. Kommer oftast i svärmar såhär års, och för oss som bor på landet en helt vanlig företeelse.

De har även en tendens att gömma sig i trånga utrymmen, t.ex. när jag renoverar fönster och tar loss foder så kan de sitta, döda, i drivor bakom. Har till och med en som lyckas kräla sig i i lcd skärmen på jobb-laptoppen, d.v.s. mellan de olika lagren i skärmen så att den syns.
Låter rimligt, går det att bekämpa på något vis? Eller bör man kontakta Anticimex?
 
E Ebbe Ebbesson skrev:
Låter rimligt, går det att bekämpa på något vis? Eller bör man kontakta Anticimex?
Nu vet jag inte var i landet du bor, eller om det är i stan eller landet, men min erfarenhet av att bo i södra Sverige, både i mindre håla och lite mer lantligt är att dessa djuren får man lära sig att leva med. De kommer någon/några veckor per år, framförallt när det har varit värme blandat med regn, vilket det har varit i år.
 
  • Gilla
Ebbe Ebbesson
  • Laddar…
Låt det va - svärmar av olika insekter utifrån och som tillfälligt letar in sig hus är inget man kan göra något i förväg för att bekämpa.

möjligen kan man vifta runt med typ radar insekts-sprej och motsvarigheter om det är direkt irriterande att de flyger runt eller att köra med myggvärmare med paddar för inomhusbruk - om inte annat så får man en högre insektsrepellerande verkan och färre kryper hela vägen in efter några tabletter körda (max 1 padd per dygn och rum) - för just mygg brukar de vara så effektiva att man efter några nätter körande kan ha fönstren öppna utan att speciellt många mygg hittar in och kan glesa ut körningen med padd till varannan och var 3 dag typ.

Om man är orolig för skadlig insektsangrepp i ett hus så är en början att studera vilka insekter som är att anses som skadliga, se hur de ser ut, lära sig var dessa kan hittas etc. och inte börja noja sig på varenda sak som man ser krypa runt.

Och en del av dessa skadeinsekter kan man läsa sig in på tex. anticimex hemsida om jag mins rätt
 
  • Gilla
Ebbe Ebbesson och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är trips. Nej, du kan inte göra så mycket åt det.

Det finns mig veterligen medel för lantbruket, men vad jag förstår gör de ingen större skada så det sprutas inte mot dom. I växthus kan man sätta in nyttodjur. För hushållet har jag bara läst om att spraya ättika eller liknande runt fönstren för att hindra dom från att krypa in.

Bara att gilla läget, så har de snart svärmat klart.
 
  • Gilla
Ebbe Ebbesson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.