Jag försöker byta en ballofix i garaget, och det går sådär.

Vad är det för typ av koppling som syns på bilden?
Den har samma diameter som G10, men betydligt tätare gängstigning.

Ballofixen som satt har 15mm vanlig klämring i ena ändan, och kopplingen som syns är på ett 12mm rör.

Verkar omöjligt att hitta rätt storlek med in/utvändig gänga.

Kan jag något vis få bort den synliga kopplingen, utan att kapa för mycket av röret?

I annat fall, vad tusan är det för gänga? Kan jag hitta en passande förminskning för 15mm invändig ventil?


Närbild på en metallanslutning med gängor och muttrar, sannolikt del av en rörinstallation eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl en del av balofixen + mutter du har där? Dela kopplingen så finner du vanlig mutter och kona skulle jag tro.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är väl en del av balofixen + mutter du har där? Dela kopplingen så finner du vanlig mutter och kona skulle jag tro.
Det skulle det nog kunna vara. Märklig design isåfall, finns inte tillstymmelse till mothåll på delen som sitter kvar.

Hur lossar man den bäst, polygrip runt gängorna och en bunt svordomar?
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Krilleman
Ballofixen har delat sig, denna delen håller i kulan.

Se mina gröna pilar, dom pekar på samma del. Den ena sitter kvar i ballofixen och den andra har gängat ur sig. Händer då och då.

Bara ta tag med pollygrip över delen och lossa muttern om du har ny ballofix tillgänglig.

Vattenrörskoppling med muttrar, gröna pilar pekar på potentiella läckagepunkter, detaljerad närbild, VVS-fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Jo, börjar fatta.

Köpte först en ny 12/15 utvändig, men när jag väl lossade allt så blev hag lurad, så lämnade dessvärre tillbaka den.

Men då köpte jag altså rätt på första försöket :p
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det skulle det nog kunna vara. Märklig design isåfall, finns inte tillstymmelse till mothåll på delen som sitter kvar.

Hur lossar man den bäst, polygrip runt gängorna och en bunt svordomar?
Finns invändig sexkant?
Annars polygrip.
 
B Bjober skrev:
Finns invändig sexkant?
TACK!
Det där hade jag märkt alldeles för sent om du inte skrivit nåt.
Gick hur lätt som helst nu.

Då har jag äntligen fått loss en ballofix som ser ut som jag tänkte mig. 12x15 utvändig, precis sådan jag returnerade idag.
Butiken kommer blir så glada på mig immorn :D
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.