Är el-dyslektiker så jag måste vända mig till er som förstår sig på... :)

Ska renovera köket och sätta in inbyggd spis och induktion. Behöver veta hur många faser jag har. Ser man det på bifogad bild (visar den befintliga spisens kontakt)?
 
  • Bild 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men det säger inget om hur många faser du har i väggen. Enklast är väl att kolla i centralen hur många säkringar det står spis på, om det nu står. Eller öppna uttaget och mäta.

Edit. Man behöver ju inte öppna det för att mäta heller :)
 
Redigerat:
Perilex, men är det inte en 25-ampers??
 
Jo, det är 25A perilex. Om uttaget är kopplat enligt gällande lagar och regler så finns där tre faser och nolla, men det är inte ovanligt att det saknas nolla eller någon fas så mät för säkerhets skull. Säkringen är troligen 20 eller 25A.
 
Det är en säkring som är uppmärkt med spis=en fas?
 
Är du säker på att det bara är en säkring?

Om du har en 3 fas grupp så står det bara spis på ett ställe i listan över säkringar, för det är bara en s.k grupp. men efterssom det är en 3 fas grupp så ingår det 3 säkringar i gruppen. Om det är proppar så sitter de i så fall normalt över varandra i en kolumn, om det är automatsäkringar sitter de normalt bredvid varandra på rad.
 
Det är inte ovanligt med enfasmatning och 25 A perelex så det stämmer säkert. Frågan är om du över huvud taget har mer än en fas i centralen. Kanske läge att få dit nån "expert" som kollar åt dig INNAN du köper vitvaror.
 
Är det inte enklare (och billigare) att läsa på nuvarande spisens typskylt för att se om det är 230 eller 400V?
 
Är det en säkring till spisen är det 230 Volt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.