H
Hej!
Håller på att renovera golvet i ett gammalt funkisbyggnad från 39. Tänkte passa på att dra ut och byta listerna med. Vid en del av väggen ligger det någon form av kabel över listen. Undrar vad det kan vara för kabel? Renoveringsarbete med exponerad golvlista och kabel längs en vägg i ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av golv med synlig kabel över golvlister i ett hörn vid rörledning och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en ringledningskabel.
Bor i ett hus från samma tidsålder som vi renoverat.
Fanns många meter sådan kabel där.
Jag gissar på att de haft någon sorts interntelefoni i huset.
 
  • Gilla
Hallålr
  • Laddar…
Jag skulle gissa på telefonkabel. Visst är den väl spikad med små vitlackade isolerade spikar dessutom?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H
Ja det stämmer bra. Har dock inget telejack i lägenheten. Dessutom råka jag dra sönder kabeln. Delas kabeln med resten av byggnaden eller påverkas endast min lägenheten tro?
 
Jag skulle gissa att kabeln inte används alls, för jag tror att man slutade använda den kabelsorten på 80 talet någon gång.

Kabelsorten har använts till rikstelefoni, interntelefoni, ringklocka, högtalare etc. Den ska aldrig användas till 230 volts el, men det kan ju vara att en mycket kreativ hemmapulare har varit i farten och hittat på något eget.

Enda sättet att bli helt säker är att hitta kabelns ändor och försöka se mellan vilka ställen som kabeln går.
 
Det är dom ledningar som telefonen en gång "gick" i. Dom har inget samband med dom andra lägenheterna så du kan med lugnt samvete demontera dom
.Ps
Kabeln heter (hette) EKUA och användes i första hand till telefon samt lite andra svagströms funktioner. Den finns så vitt jag vet fortfarande att köpa.
 
  • Gilla
Hallålr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.