Flytta gärna tråden ifall den hamnat fel, men jag kunde inte riktigt placera den och på något vis är det ju miljö och hälsa :)

Jag undrar helt enkelt, vad är detta för insekt? Har googlat men inte hittat något (vet inte riktigt var jag ska söka, vilket släkte osv).

Den är ca 3-4 mm lång, 6 ben tror jag (inte mer iaf), smaragdgrön lite glittrande kropp, genomskinliga vingar (vingarna är inte så stora och det verkar vara två)

De verkar vara i svärmar, påminner lite om myror.. verkar kunna flyga men nyttjar det inte så mycket.. kryper mest omkring där de är (t ex har vi en hel hög i ett par fönster.. springer omkring på fönsterytan.. flyger inte om man petar där.. mer hoppar en bit bort och kryper lite till - vi har också en svärm i ena delen av innertaket i sovrummet.. det är samma sak där..springer mest omkring)..

Nån form av fluga? Flygmyra? Blomlus? Slända? ..annat?

Liten smaragdgrön insekt med genomskinliga vingar på vit bakgrund, ca 3-4 mm stor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har en tydlig bild så skicka den till Anticimex och fråga. Dom har god koll och har du tur så får du t.om det latinska namnet :)

Du har möjligen inte tagit in ved den senaste tiden. Jag hade något liknande i våras och upptäckte då att den kom från ved som legat inne några veckor.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har tyvärr bara den där bilden, den är ju så liten.. svårt att få "grepp" om den. Men kan ju alltid prova och skicka den och se om de har nått att säga :)

Nej ingen ved inne alls än..

Det är väldigt vacker färg på krypen, men man blir nervös när det börjar bli så mååååånga...
 
Kanske en fördel om du lägger en tumstock bredvid så man ser hur stor den är....
 
Mejlade dem direkt när du föreslog det! Hade inte tänkt på det, eftersom jag inte direkt trodde det var ett skadedjur (än) hehe. Men det skadar ju aldrig att fråga heller! De hade stängt på kontoret i fredags, men svarade igår :)

"Djuret på bilden är en glansstekel. Det finns flera olika arter av glanssteklar. De kommer ofta in med ved, men kan även ha kommit in i övervintringssyfte. Det är inget skadedjur, så det är bara till att sopa ut dem när du ser dem."

Var inte så lätt att hitta nått om just min specifika inneboende (då det finns mååååånga olika sorter av den där..). Dock verkar det helt klart vara rätt släkte (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.