Har rivit upp ett gammalt uppreglat trägolv och hittade att några reglar ruttnat i närheten av detta hål i betongplattan. Finns även ett gammalt rör som går från utsidan av huset och in i detta hål.

Huset är från 50 talet med en oisolerad platta på mark samt med radonsug installerad. Huset var ursprungligen uppvärmt med en oljepanna.

Vet någon vad hålet och röret är tänkt att ha för funktion? Kan jag gjuta igen hålet samt borde jag bila bort röret?
 
  • Bild på skadad konstruktion med exponerade rör och förfallna material, möjlig vattenskada och röta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, böjt avloppsrör längs en byggnads vägg, med stenfot, jord och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tror att det brukade vara sådana där rör som gick till luftningen av oljetanken till oljepannan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det brukade vara sådana där rör som gick till luftningen av oljetanken till oljepannan.
Gissade även på något liknande först men förstår inte varför röret inte fortsätter vidare till rummet där oljetanken stod? Röret går bara igenom ytterväggen och slutar vid hålet.
 
F Funkis1955 skrev:
Gissade även på något liknande först men förstår inte varför röret inte fortsätter vidare till rummet där oljetanken stod? Röret går bara igenom ytterväggen och slutar vid hålet.
Man har väl tagit bort resten av röret och bara lämnat kvar hålet.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Man har väl tagit bort resten av röret och bara lämnat kvar hålet.
Inte omöjligt att man tagit bort rör från oljesystemet underifrån betongplattan, är väl inget man brukar göra när man tar bort oljepannan? Är ganska säker på att ingen varit under det uppreglade golvet inifrån sedan huset byggdes.

Borde jag bila bort det sista av röret genom golv/vägg, tänker om korrosion från när röret rostar kan vittra upp betongen.
 
Jag hade tagit bort röret och gjutit igen. Verkar poänglöst med en avluftning för ett system som inte längre finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.