Hej,

Har precis flyttat in i vårt hus och i trädgården står det ett träd som vi inte vet vad det kan vara.
Någon av er som vet? Fåglarna tycker om bären.

Vi har även en häck som vi gärna skulle vilja veta namnet på, för att kunna kolla upp när den skall klippas.

Hack.JPG

träd.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand
 
Den ena (överst) är berberis (Berberis thunbergi eller något sådant) och den andra ser jag inte så bra men försöker mig på en gissning och det får bli en rosentry (Lonicera tatarica) av något slag.

Berberis beskärs på vårvintern och där kan man antingen totalbeskära eller ta bor de risigaste grenarna nere vid marken.

Rosentry beskärs på vårvintern och då tar man bort de risigaste grenarna. Ha för vana att göra det så håller den sig snyggare, är annars ganska risig om den inte sköts. Grenarna tas bort nere vid marken. En tålig buske som faktiskt uppskattar lite koskit på våren även om den kan stå och växa (nåja) i just ingenting.
 
Tack för svaret, blir till att klippa till våren.
 
Ophelia skrev:
Den ena (överst) är berberis (Berberis thunbergi eller något sådant) och den andra ser jag inte så bra men försöker mig på en gissning och det får bli en rosentry (Lonicera tatarica) av något slag.

Berberis beskärs på vårvintern och där kan man antingen totalbeskära eller ta bor de risigaste grenarna nere vid marken.

Rosentry beskärs på vårvintern och då tar man bort de risigaste grenarna. Ha för vana att göra det så håller den sig snyggare, är annars ganska risig om den inte sköts. Grenarna tas bort nere vid marken. En tålig buske som faktiskt uppskattar lite koskit på våren även om den kan stå och växa (nåja) i just ingenting.
Angående rosentry, ska den klippas ner helt som nyplanterad (häckplantor som går mot andra vintern) eller räcker det med föreslagen beskärning enligt ovan?

Kjell G
 
Rosentry behöver inte beskäras som nyplanterad buske. Den naturliga formen är att den stammar upp sig och i dessa fall tas endast gamla och risiga grenar bort. Det är ingen häckbuske som man kan forma (mycket av blomningen försvinner) utan passar allra bäst med att få växa i fri form med rensning då och då. Men den är som sagt inte petig vad gäller totalbeskärning om hela busken ser ut som skrutt. På en nyplanterad buske räcker det med att bara ta bort de grenar som växer knepigt. Se helst till att inte kapa av busken typ på mitten så den får utveckla skott på de övre delarna av busken. Den kommer att utvecklas och se ut som häxkvastar och är ganska tråkigt (samt så minskar blomningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.