Hej!

Jag tänkte fräscha upp mina golv, och har i större delen av lägenheten fiskbensparkett i ek som är hårdvaxoljat. Men i ett av rummen har jag golvet på bilden och osäker på vad det är, hur det är behandlat och vad jag kan göra med det.

Vad tror ni det är och vad kan jag göra för att fräscha upp det?

Det är lite repat av kattklor och har några små hål här och var, så är osäker på om det räcker med ny ytbehandling hoppas det!
 
  • Mörkt trägolv med repor och slitage, ljusinfall genom fönster, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett slitet trägolv med repor och små skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som att det kan vara något undergolv, som alltså inte är tänkt att synas, men som någon har tyckt om och då slipat det samt behandlat det. Med tanke på att det räcker med en mindre repa för att träets egen färg ska synas är det troligen en behandling av bara ytan.

Du kan ju slipa det och sen behandla det som du tycker är snyggt. Men det är klart att det blir bättre med en ny ytbehandling, men jag tycker det är svårt att se på en bild om det är mörk hårdvaxolja eller lasyr.
 
Vanligt brädgolv, som har laserat eller betsats och därefter fått ett tunt lager lack.
Var nog ursprungligen tänkt att täckas med linoleummatta eller heltäckningsmatta.
 
Enklast är nog att måla golvet. Du kan slipa det men helst då behandla det med ett mörkt alternativ, försöker du med ljust tror jag att fogarna lyser mörka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.