D
Det har dykt upp några slags små hybrid geting-liknande skadedjur som gräver små hål i sand och jorden.
Vad är det och hur blir man av med dem?
Det vita är myrr-medel.

 
Vad för skador orsakar de?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
De gräver upp all sand mellan plattorna och jorden från rabatten i massa små högar.
Men eftersom de gräver hål, antar jag att de bygger bon?
 
Jag vet inte namnet men de dyker upp vid den här tiden och man ser små hål i sanden mellan plattor/stenar. De gör ingen skada alls och försvinner snart.

Snälla, lägg inte ut Myrr i naturen. Myrr är en neonikotinoid vars verksamma ämne imidakloprin är det som tar död på våra humlor och bin.
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Var i landet bor du?
 
Skulle gissa på att det är solitär-getingar. De lever ensamma, gräver ett hål i sanden där de lägger ett ägg. De fyller hålet med godsaker som döda flugor och liknande.

Vi hade såna i sandlådan. Ett år var det värsta lägenhetskomplexet. Riktigt roliga att titta på.
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Sandbin är ganska ludna så det tror jag inte att det är. Det finns rätt många steklar som bygger solitära bon i sand, läppstekel, t ex, men den är ganska stor. Sandgeting påminner till utseendet om den på filmen men är väldigt sällsynt.
 

Bästa svaret

Ser ut som bivarg (Philanthus triangulum). Fina djur.
 
D
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Philanthus triangulum
Fina, men jag vill inte ha dem 30cm från huset i tusentals med tanke på att de kommer leta sig in till slut.
Kan man dränka gångarna eller måste man gräva upp all sand och jord?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Största och enda skadedjuret här är i vanlig ordning den tvåbent upprättgående i allt väsentligt hårlösa apan.
 
  • Gilla
Sörängshuset och 3 till
  • Laddar…
D
Det är en metadiskussion. De här steklarna lever på bekostnad av andra djur och deras boplatser.
De har knappast något att säga om saken.
Men tråden handlar inte om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.