Hej!

Länge sen jag postade nånting, men nu har jag en fråga för forumet att bita, tar förmodligen inte många sekunder för någon som vet :)

I alla fall har jag lagt vantarna på ett verktyg som jag tror är en spiralkutter och gissar på att det ska sitta i en vertikalfräs. Kan forumet bekräfta detta? Spiralkutter med karbidinsatser för montering i en vertikalfräs, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå det ser ut som en kutter till vertikalfräs.
Har säkert bra skäregenskaper då skären inte går över hela kutterns bredd.
Om kuttern är 100 mm lång uppför den sig som 50 mm och behöver inte lika mycket matningskraft.

Protte
 
  • Gilla
marta75
  • Laddar…
Tackar så mycket för svar!
Då uppstår såklart frågan, mest för att jag är nyfiken förstås, när använder man denna fräs.
Känns som att man skulle kunna ”plana” arbetsstycken, och kanske och fräsa en fals men det finns det ju speciella fräsar för.
 
Jag skulle gissa på antingen en sidokutter till en listhyvelmaskin eller en vertikalfräskutter för mallfräsning. Eventuellt någon specialkutter för kompositmaterial.

Oftast brukar kuttrar i det där formatet oftast användas i listhyvelmaskiner. Just för att plana kanterna. Utförandet med korta skär torde minska mängden urslag i virke som inte är riktigt rakvuxet till exempel många ädla lövträd.
 
Den där är nog tänkt att plana med och stor avverkning, finishen kanske inte blir den bästa.
Falsar gör man helst med en falskutter med sidoskott (lansett skär) då får man båda sidor i falsen ”hyvlade”.

Protte
 
Jag har sådana kuttrar i tappmaskinen, med en sågklinga i samma diameter skruvad på kutterkroppan. Sågklingan skär tappskuldran. Vid användning i en listhyvel får den nog betraktas som en skrubbkutter, och kräver således efterbearbetning.
 
Intressant att höra svaren på detta, för mig återstår bara att fundera ut vad jag som saknar vertikalfräs ska använda den till :D
 
Du får donera den till mig, jag har just nu 2 vertikalfräsar.
Eller så gör vi tvärtom, du får överta en av mina fräsar.

Protte
 
  • Gilla
Nykvarn och 3 till
  • Laddar…
Haha, fantastiskt förslag. Har tyvärr ingen plats över för ens en liten handöverfräs i mitt garage/förråd/verkstad/snickarbod/lackbox. Du får ge mig ett bud på min spiralkutter/skrubbfräs ;) om det inkluderar en större verkstad så är jag väldigt intresserad :crysmile:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.