Vi har utfört den berömde Olle Bergs 1:a-hjälpenprogram på vår gräsmatta med förbluffande bra resultat. Det finns en del ogräs kvar så som vitgröe och klöver men också den lilla gynnaren på bilden. Vad är det för filur? Jag minns inte att den fanns där förra året och nu är det en del fält av den. Den är inte så otrevlig (nu i alla fall) för den är fint grön och mycket mjuk. Dock stör den ögat en smula eftersom mattan blivit så fin i övrigt. Attan, jag tror att jag är på väg att snärjas av gräsmattedjävulen...snart ligger jag väl där med nagelsaxen och ansar en golfgreen! :wow:

IMG_1517.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känner någon igen den? Tacksam för svar i så fall!
 
Hej mg765 och tack för svaret.

Jag bildgooglade rölleka och det ser ut att vara korrekt. Anledningen till att den ligger så där lite ensam är att jag plockat den för jag tänkte ta in den och jämföra vid datorn. Sen kom jag på att det skulle vara väldigt svårt att googla fram något svar så jag tog en bild med mobilen för att lägga ut på forumet. "Kvisten" växer alltså inte där.

Som jag skrev i första inlägget är det som fält av denna växt. Jag är inte så orolig för den eftersom den tydligen inte klarar Stroller vilket jag kommer köra med om något år när det nya gräset etablerat sig ordentligt. Troligen kommer även gräset tränga ut den med tiden.
 
Jag har också rölleka på ett fåtal ställen i gräsmattan, där det varit kala fkäckar utan gräs från vintern.

Jag ryckte upp röllekan med rötterna på de få ställena, toppdressade och eftersådde med lite gräsfrön samt gödslade så började röllekan trängas undan.

För min del fungerade inte strollern kombi något vidare mot röllekan, men det kan bero på att jag inte följde instruktionerna till hundra procent.
 
Redigerat:
Då kanske jag ska ge mig på att ta bort den mekaniskt redan nu. Gräsmattan har ju fått en riktig kickstart och växer så det knakar. Det är en del andra kala fläckar ändå, så om det blir lite fult efter att ha rensat röllekan så gör det inte så mycket. Det ska ändå ut mer gräsfrö och dress framöver.
 
Prova kalium (K i NPK-gödsel), rölleka verkar ha ett samband med det grundämnet och växer bäst i jord som är kaliumfattig.
 
Ja, jag ska gödlsa efter konstens alla regler framöver och då lär det bli en del kalium. Jag tror inte min gräsmatta gödslats alls sen den anlades för snart 50 år sedan. Det är kanske därför den svarar så bra nu när jag börjat göra det! (y)
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Prova att gnugga bladet lite, de luktar jättegott!
 
Nu på sensommaren och våren, rekommenderar jag YaraMila Promagna 11-5-18 som innehåller mindre kväve men mer kalium.

Maj-juli kör vanliga YaraMila 21-4-7.

Min gräsmatta har heller aldrig gödslats av tidigare ägaren. Grannen tappade hakan när han sett vilket resultat årets gödslingar och frekventa klippningar gjort.
 
Det ska jag testa Anna...innan jag utrotat dem från min gräsmatta! :sly:
 
Stroller Combi Plus innehåller "bara" MCPA vilket inte är speciellt effektivt mot rölleka (MCPA är inte speciellt effektivt i granulatform, som i Stroller Plus heller -MCPA skall spridas i vätskeform över bladverket för att verka effektivt).

Är du ändå villig att experimentera med tyngre droger som Combi plus så menar jag att det finns betydligt bättre och i många fall skonsammare alternativ att tillgå när man väl bestämt sig för att använda bekämpningsmedel som Combi Plus.

För rölleka är vätskebaserade preparat med 2,4-D, mecoprop-P eller dicamba som sprayas ut över gräsmattan oändligt mycket mer effektiv än vad Combi plus är ens under sina mest gynnsamma förhållanden (även om rölleka är notoriskt svår att få bort utan att utrota gräsmattan samtidigt).

Min "gräsmatta", när vi tog över huset från förre ägaren, var nästan bortom räddning med i princip bara ogräs och mossa, och efter två år av försök med svindyr Combi Plus och klippning så spenderade jag några kvällar under vintern i Googles anda och kom fram till att byta ut "fulödningen mot Ferrogent för mossan, Yara Mila NPK gödsel för görningen samt en omgång med Scotts Verdone Extra (köpes på eBay från UK) för att ta död på ogräset, allt till en bråkdel av kostnaden för Combi Plus. Kan säga att jag aldrig kommer ens snegla åt Combi Plus igen...

Det enda irriterande som är kvar i mattan nu är några plättar med ymniga mängder rölleka (som Verone Extra inte grejar, verkar det som), så jag tänkte beställa Westland Resolva Lawn Weed Killer (också frän UK), som innehåller alla ovan nämnda rölleka-hämmande prepparat för att se om den tillsammans med lite extra kaliumgödning knäcker röllekan...
 
Hevi, hur kommer det sig att du fastnar för Yarmila?
 
elpaco skrev:
Hevi, hur kommer det sig att du fastnar för Yarmila?
Jag rekommenderar också YaraMila som jag anser är ett riktigt kvalitetsgödsel. Dessutom är det väldigt prisvärt. En säck för 340 kr täcker cirka 1500 m2. Alltså ca 5 kvadrat per krona.

De enda gödslena jag testat som varit bättre än YaraMila är Super Gramino och Algomin, men de kostar mångdubbelt mer. Graminon 1.5 m2 per krona, och Algomin 1.2 m2 per krona.
 
mg765 skrev:
Jag rekommenderar också YaraMila som jag anser är ett riktigt kvalitetsgödsel. Dessutom är det väldigt prisvärt. En säck för 340 kr täcker cirka 1500 m2. Alltså ca 5 kvadrat per krona.

De enda gödslena jag testat som varit bättre än YaraMila är Super Gramino och Algomin, men de kostar mångdubbelt mer. Graminon 1.5 m2 per krona, och Algomin 1.2 m2 per krona.
Man skall iofs betänka att yaramila är kortverkande och SG en blandning. Men även om du halverar priset på SG så kommer delat ju enligt dina beräkningar inte ikapp. Har du testat florovit masterlawn? Tycker det funkar mycket bra.
 
elpaco skrev:
Man skall iofs betänka att yaramila är kortverkande och SG en blandning. Men även om du halverar priset på SG så kommer delat ju enligt dina beräkningar inte ikapp. Har du testat florovit masterlawn? Tycker det funkar mycket bra.
Ok, låt oss för et par minuter ta ett par djupa andetag, lägga oss på en spikmatta, pusta ut, slappna av och distansera oss från onda ting som marknadsföring av diverse gödningsprodukter och titta på faktiska förhållanden i "Ye' Ol' Sverige"? :) So here goes:

SG:s långtidsverkande komponent är enligt deras egen innehållsförteckning urea (amidkväve). Urea genomgår via en försurande process en långsam omvanding till ammoniumkväve och nitratkväve som då blir tillgängligt för växterna. So far so good. Låter ju jättebra -långtidsverkande...

...om det inte hade varit för att i "kalla" nordiska jordar, så kommer inte denna process att påbörjas innan amidkvävet lakats ur marken pga regn etc och istället hamnar den försurande processen i grundvattnet och till slut i någon av våra sjöar, där den försurar och ställer till en massa problem.

Urean kräver nämligen en ganska hög marktemperatur för att kunna tillgodogöras innan vatten transporterar bort den och de förutsättningarna finns i princip inte i Sverige annat än i Skåne under mycket gynnsamma år.

De största kväveförlusterna med amidkväve sker när produkten sprids ovanpå jorden, speciellt illa blir det vid ogynnsamt väder (som i sommar!). Ouch!

Så, gödsla gräsmattan med NPK utan urea så får ni mest utdelning för pengarna....och så slipper ni oket att ha försurat våra sjöar i onödan!
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.