Någon som vet vad detta är för brunn?

Är den markerade (igenvuxna brunnen) en del av det enskilda avloppet eller vad?

Grusväg och igenvuxen, cirkelmarkerad brunn i grönt område med texten "avloppsbrunn" och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för enskillt avlopp?

Om du har en infiltration finns det normalt en trekammarbrunn och en fördelningsbrunn till spridarrören. Det kan också finnas spolbrunnar. Vad har du för dimensioner på rören och vad har du för avlopp?
 
toolman77 skrev:
Vad är det för enskillt avlopp?

Om du har en infiltration finns det normalt en trekammarbrunn och en fördelningsbrunn till spridarrören. Det kan också finnas spolbrunnar. Vad har du för dimensioner på rören och vad har du för avlopp?
Jag skäms. :confused: Jag vet faktiskt inte vad det är för avlopp. Står inget i mina huspapper heller.

Jag vill nämligen höja marken och vill veta om jag kan strunta i den brunnen (om det är en gammal färskvattenbrunn) eller om jag måste bygga på den med cementringar...
 
Börja med att ta reda på vad du har för sorts avlopp i ditt hus. Det känns som att det ligger inom ramen för den grundkunskap man behöver ha när man bor i ett hus... ;)

Rita en skiss uppifrån så att man ser de olika brunnarnas inbördes placering så kanske det blir lättare att avgöra vad det är för något.

Ett 'normalt' enskilt avlopp med slamavskiljare och infiltration brukar se ut ungefär så här:
Skiss av enskilt avloppssystem med slamavskiljare, fördelningsbrunn och infiltration.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Jag håller med! Det ÄR grundkunskaper. Jag har redan tagit tag i det genom att kontakta de som sköter tömningen. :)
 
Claes Sörmland
Om avloppet är från 80-talet eller senare så finns troligen ett avloppstillstånd hos kommunen. Om allt är administrerat som det bör så ska det finnas en ritning som visar hur det hela är uppbyggt och planerat på tomten. Ring miljönämnden så skickar de eventuella dokument de har gällande avloppstillståndet.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det är en 3 kammarbrunn i betong..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.