Hej, vi funderar på att köpa ett hus men har ännu inte gått på visning. Till höger på bilden är det ju en bergvärmepump, men vad är egentligen det blåa monstret till vänster?
 
  • Ett källarrum med en bergvärmepump till höger och en stor blå varmvattenberedare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J jetolu skrev:
Hej, vi funderar på att köpa ett hus men har ännu inte gått på visning. Till höger på bilden är det ju en bergvärmepump, men vad är egentligen det blåa monstret till vänster?
ser ut som en ved eller annan panna..
borde ju stå i texten över huset..
 
  • Gilla
jetolu
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ser ut som en ved eller annan panna..
borde ju stå i texten över huset..
Det är ett dödsbo, så det är ytterst sparsamt med information. Nu är jag helt grön på detta, men vad är syftet med att en panna är kopplad till bergvärmepumpen?
 
A
J jetolu skrev:
Det är ett dödsbo, så det är ytterst sparsamt med information. Nu är jag helt grön på detta, men vad är syftet med att en panna är kopplad till bergvärmepumpen?
om du kan elda med ved eller pellets så sjunker eran kostnad enormt om varmvatten och värme kommer från ved eller pellets..
mot att använda el... speciellt vid ett rörligt avtal.. även ett fast avtal nu kan vara dyrt i vissa områden..
Så att du är i s2 så det är billigt men ändå...
 
  • Gilla
jetolu
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om du kan elda med ved eller pellets så sjunker eran kostnad enormt om varmvatten och värme kommer från ved eller pellets..
mot att använda el... speciellt vid ett rörligt avtal.. även ett fast avtal nu kan vara dyrt i vissa områden..
Så att du är i s2 så det är billigt men ändå...
Okej tack så mycket för snabbt och bra svar!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
J jetolu skrev:
Okej tack så mycket för snabbt och bra svar!
Varsågod.
Jag har själv en elpatron för sommarhalvåret, så endast varmvatten..
Men sedan eldar jag för både värme och varmvatten.. på resten av året..
Och kollar man in andra trådar så blir man orolig över priserna..
Så veden är billig.. dock kräver sen lite mer jobb..
 
Den ser nästan ut som en stor CP-panna från Övik fast i väldigt fräscht skick för sin ålder, tror dom tillverkades på 80-talet, om jag inte tar fel är som rätt utdaterade rent tekniskt men om den funkar och är inkopplad är det ju toppen att komplettera med ved :)
 
  • Gilla
jetolu och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om du kan elda med ved eller pellets så sjunker eran kostnad enormt om varmvatten och värme kommer från ved eller pellets..
mot att använda el... speciellt vid ett rörligt avtal.. även ett fast avtal nu kan vara dyrt i vissa områden..
Så att du är i s2 så det är billigt men ändå...
Hur vet du att kostnaden sjunker "enormt mycket"? Alla har inte gratis ved och ett kasst elavtal.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Finns det bergvärme av modernare typ så behöver man inte elda ved eller pellets för att få varmvatten på sommaren..Har man inte egna skogsskiften så kostar ved färdigbehandlad lika mycket som pellets.
Som nödlösning när strömmen stängs av pga. elbrist så är en gammal överförbränningspanna bra.
Kontrollera ledningarna till elementen från pannan. Är de 3/4 tum och utan cirkulationspump kan du ha sådan tur att det är självcirkulation till elementen så el inte behövs alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.