Hej!
Slipar av ett gammalt undergolv från 70-talet (gran). Ovanpå har det legat plastmatta och masonit i alla år tills vi tog bort det nu.

Har slipat av 2 andra rum förut utan problem. Men i vardagsrummet blir det så här på slippappret efter bara några minuter så det är ingen höjdare.
Grovlek 40.

Vad kan det bero på?? Golvet är ganska solblekt på sina håll men verkar inte ha varit använt tidigare utan som undergolv. De andra golven har inte varit använda tidigare.
 
  • Rund grillsten med rester av mat, placerad på öppen ugnslucka i köket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa stekpanna med repor och slitage, brödsmulor eller matrester, sliten beläggning, använd köksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lack? Olja?
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Syns liksom inget speciellt på golvet, men trät känns en liten liten aning kladdigt när man känner efter. Eftersom det var obehandlat i övriga rum så kollade jag inte supernoga. Nån fernissa kanske? Blä!
 
Ja blä, känner igen det där från egna projekt där jag slipat grejer. Har för mig att jag slipade köksbänkarna utan att ha skrapat dem ordentligt först och det blev sådär. Kanske kombinationen av slipdamm, värme och olja från trät 🤮
 
Gammal golvlack av typen fernissa brukar ge sådana där beläggningar på slippapper nästan direkt. Men ibland blir det så ändå, till och med på rent trä. Då är det väl diverse hartser som fälls ut ur träet. Det brukar bli värre i kådrikt kärnvirke.

Oavsett orsak så brukar det hjälpa att hela tiden hålla maskinen i rörelse så det inte blir varmt.
 
Tack för svar! Troligen var det harts från träet eller möjligen ett tunt lager fernissa. Det gick att skrapa bort från slippappret som tur var och efter ett antal avskrapningar så var golvet trärent igen så det blev inte så bökigt som befarat.

Att använda matolja som jag tidigare läst om gjorde det mkt värre, då blev det bara en seg gröt på slippappret som satt som klister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.