Nyinflyttad i hus och har lite problem med fuktig luft i tvättstugan när torktumlaren kör. Det sitter en fläkt i väggen som dock inte verkar starta automatiskt. Idiotfråga, men vad är det för fläkt och hur startar jag den? Fläkt utan frontpanel, synliga elektriska anslutningar och inställningsrattar på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad ventilationsfläkt i tvättstuga som inte startar automatiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla om du har spänning fram till att börja med, den skulle kunna vara kopplad via brytare.
 
Som de är kopplad idag så styrs den via hur mycket fukt det är i rummet, så den startar helt enkelt när fukthalten i rummet kommer upp i vald nivå, vilket är någonstans mellan 60-90%.

Så testa att skruva den vänstra ratten motsols och se om den går igång då. Gör den inte det så är det inte tillräckligt fuktigt i rummet eller så saknar den ström/är trasig. Och då får man börja med att mäta och se att den har ström
 
Vänstra ratten föll av när jag rörde vid den så kanske har den fastnat på för hög fuktinställning. Nu går den inte att sätta tillbaka i alla fall så lär väl få köpa en ny fläkt antar jag.

Tror inte den går via någon brytare i alla fall. Får sticka iväg och köpa en mätare så jag kan kolla strömmen också
 
D Dannepoke skrev:
Vänstra ratten föll av när jag rörde vid den så kanske har den fastnat på för hög fuktinställning. Nu går den inte att sätta tillbaka i alla fall så lär väl få köpa en ny fläkt antar jag.

Tror inte den går via någon brytare i alla fall. Får sticka iväg och köpa en mätare så jag kan kolla strömmen också
Då känns det som att det måste ha varit något fel på den. För man ska enkelt kunna justera beroende på vilken luftfuktighet man vill att den ska starta på.

Satsa på en pax eller intelligent fresh fläkt som ersättning.
 
Nu gick den igång i alla fall så kanske lyckades få ned inställningen när jag skruvade runt på den lösa ratten i blindo.
 
D Dannepoke skrev:
Nu gick den igång i alla fall så kanske lyckades få ned inställningen när jag skruvade runt på den lösa ratten i blindo.
Dåså, bara vänta och se om den stannar.
Då ska luftfuktigheten gått ner till vald nivå.
 
Kanon, stort tack!
 
Har en lika dan och den fungerar rätt tvivelaktigt tyvärr. Fuktsensorn är dumt placerad och den reagerar dåligt på fukt. Vägrar den att starta så montera ihop och spruta på den med en blomspruta.

Ännu bättre är att byta till en som går på konstant lågvarv. Då passerar luft hela tiden förbi sensorn och den går upp på högvarv när det behövs. Jag har flera fresh intellivent som jag är nöjd med.
 
Är det någorlunda enkelt att byta fläkt själv?
 
Det fixar du lätt, om du inte har tummen mitt i handen.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.