Nu har jag fått 2 olika kommentarer av 2 olika grannar, så nu frågar jag er - vad kan detta vara för växt. En gren har böjt sig och hänger ned, och den är den på bilden som hänger ut över gräsmattan. Stammen ser trädaktigt ut. Blommorna ser inte så vita ut på bilden, men de var vita til häromdagen. En sa fläder, den andra hägg.
Vem vet :D Jag funderar på att kapa hela, eller låta den växa till sig.

Grön växt med böjd gren hängandes över gräsmatta, vita blomställningar, tät vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser väldigt mycket ut som vissna fläderblommor och sådana ser man häromkring också just nu.

Häggen blommar i maj, innan syrenerna, så en sån borde snarare vara i full fart med att bilda häggbär (eller vad det heter).
 
  • Gilla
Husnerden
  • Laddar…
Helt klart fläder. Man kan prova att kapa ner den och låta den växa upp igen från roten, men de brukar alltid se lite luggslitna ut. Mycket döda grenar och liknande.
 
Backar upp tidigare kommentarer, klockrent fläder.
Det går att göra flädersaft på både blommor och bär, (så länge det inte är en druvfläder).

BirgitS BirgitS skrev:
Häggen blommar i maj, innan syrenerna, så en sån borde snarare vara i full fart med att bilda häggbär (eller vad det heter).
Ja, häggen har nu gröna omogna bär.
 
H Husnerden skrev:
Nu har jag fått 2 olika kommentarer av 2 olika grannar, så nu frågar jag er - vad kan detta vara för växt. En gren har böjt sig och hänger ned, och den är den på bilden som hänger ut över gräsmattan. Stammen ser trädaktigt ut. Blommorna ser inte så vita ut på bilden, men de var vita til häromdagen. En sa fläder, den andra hägg.
Vem vet :D Jag funderar på att kapa hela, eller låta den växa till sig.

[bild]
Ser helt klart ut som en (envis) fläder - driver oss till vansinne här haha..

Det är jättetrevligt att ha nått träd på tomten.. det är jättegott att göra flädersaft som sagt (!).. och det är mycket dekorativa blommor såhär dags (eg .. hm för 1-2 veckor sedan.. då gjorde vi vår saft).

Men de trivs tydligen hos oss och vi har dem överallt.. rycker ständigt upp skott och de träd vi försöker utrota går mindre bra.. vi klipper ner dem under jord ett par gånger minst varje år.. men de växer upp så fint igen :oops:

Men för att ge perspektiv på blommorna på en Hägg.. (från google)

Fläderblommor med platta klungor av små vita blommor och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser du hur annorlunda häggens blommor lägger sig... de ser inte riktigt likadana ut.. utan blir mer hm.. "korvformade" (konformade?) hehe.. när de faller utåt liksom..

Fläderns blommor (om det är riktig fläder) är liksom platta på toppen ..
Här är en bild från en fläderblomma hos mig..

En platt klase av vita fläderblommor på gröna blad framför en orange och grå bakgrund, indikerande diskussionen om växten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera att hela klungan av småblommorna uppfattas som lite "platt" upptill..

Det är viktigt att ha i åtanke.. för det finns också en FALSK fläder.. och den blomman är inte platt upptill Här kan du läsa lite mer om den/skillnaden:
https://www.alltomtradgard.se/vaxter/buskar-och-trad/akta-eller-falsk-flader/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.