Hej,
Detta har jag hittat på flera platser i husets lite svåråtkomliga platser (bakom lister, osv) .
Bild från vinden, nära ventilationshål.

Det är svarta små korn. De är mycket små.

Vad är det för något? Svartmögel rester?
 
  • Sawdust, screws, wooden surfaces, possible construction or carpentry work area.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn och hylla med skräp och smuts, del av grönt föremål synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Musbajs kanske?
 
Ser ut som mössen hälsar på!
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Är ni säkra? Så små alltså... Knappt 1mm.

Klättrar de upp till vinden?
 
Små möss, små korvar. Ja har dom börjat komma in så kommer dom in. Dom klättrar ini väggarna och har ni några växter på en vägg. Snacka om stege. Nästan omöjligt att stänga dom ute. Det behövs bara en springa eller hål som en lillfingersnagel så är det fri pasage. Bara dom får in öronen så går dom in. Så i ert läge gäller bara fällor och även på utsidan med. På utsidan så ska dom stå under något, en kartong ( blir blöt ) trälåda ca 50X30 cm med 4 cm hål i sidorna. Inget kul att fånga talgoxar eller grannens katt.
 
1- Hur kan man ta reda på om det är aktuellt angrepp eller gammalt besök från tidigare?

2- Kan musbajs/möss orsaka lukt och lite allergiska besvär?
 
Det ser inte ut som musbajs. Snarare sågspån eller annat skräp som blir när t ex mössen springer runt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag är ingen mögelexpert men jag tror inte det är mögel. Mögel växer på ex. trä, detta ser mer ut som något som ligger ovanpå (inte växer).

Jag tror någon slags spillning eller att det är något som rasar ned från taket/hörnen/bakom lister.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H henche skrev:
Jag är ingen mögelexpert men jag tror inte det är mögel. Mögel växer på ex. trä, detta ser mer ut som något som ligger ovanpå (inte växer).

Jag tror någon slags spillning eller att det är något som rasar ned från taket/hörnen/bakom lister.
Ok, tänkte mer om det var "rester" från mögel som typ flagnat bort... har ingen aning om det ens kan flagna... hursomhelst, känner mig lite tryggare.

Om någon mer kan bekräfta vore det super?
 
Bara fram med dammsugaren och få bort det, nu om det från möss, så ska du ha ett bra munskydd. Mössens track kan ge sorksjuka och inget bra.
 
Tycker det ser för litet ut för att vara mus, men vet inte. Finns ju andra insekter och kryp som bajsar de med..

Jag sätter mina pengar på spindelbajs faktiskt.
 
Jag tror också på spindel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.