Jag har byggt hus under 2002-2003. Och flyttade in i august 2003.
Då det är ett lössvirkeshus så har det inte blivit riktigt klart ännu (övervåning osv) och i och med detta inte slutbesiktigat hos kommun.

Jag har nu lite olika sätt att gå till väga.
1. Jag slutbesktigar huset som det är idag, dvs oinredd över våning.
2. Jag väntar tills övervåningen är klar och kör allting samtidigt.

Fördelar med 1
Kanske mitt samvete är rymligt och jag genom detta kan dra lite på bygganmälan dvs höjning av fastighetsskatt.
Nackdelar med 1
Om det är så att slutbesiktningen gör att fastighetsskatten börjar räcknas?

Fördelar med 2
Jag kan låta övervåningen följa med och hoppas denna går igenom med. Detta gör att jag slipper lite avgifter såsom bygganmälan. Ev glir fastigehtskatten lite senarelagd

Nackdelara med 3
Finns kanske inga.

Jag är säkert inte ensam om dessa tankar, upplys mig om sanningen :D
 
Hallao
Jag sitter i samma sits som du och det är så här! Fastighetsskatten betalas årsvis 1/1-31/12. Och den baseras på den husdeklaration som du lämnar in till skattekontoret. Jag började bygga i Februari och det året betalade jag fastighetskatt baserad på det taxeringsvärde som var satt till tomten årsskiftet innan. Följande årsskifte var inte huset färdigt så då kom det hem en blankett att fylla i för att få ett nytt taxeringsvärde på fastigheten. Där fyllde man i det antal kronor som man lagt ner på huset och de förändringar som skett på fastigheten fram till årsskiftet. Utifrån det räknar skatteverket ut taxeringsvärdet för kommande år som du då betalar. Nu är vi inflyttade men inte färdiga med övervåningen så då blir det samma blankett att fylla i detta årsskiftet. Och utifrån det får vi taxeringsvärdet för nästa år. När jag nästa år blir färdig med huset görs ingen anmälan eller så till skatteverket utan det blir en blankett nästa årsskifte där man fyller i att man är färdig och får då det slutliga taxeringsvärdet för kommande år. Iom den anmälan att du är färdig blir det året skattefritt och fem år framåt sedan ytterligare fem år halv skatt. Dina anmälningar till kommunen angående färdigbyggt osv har ingenting med skatteverket att göra utan som jag skrivit är det de här blanketterna som du fyller i efter varje årsskifte som styr din fastighetskatt. Anmälan till kommunen görs för att avsluta ditt bygglovsärende och för att kommunen skall kunna börja ta betalt för vatten och avlopp med mera. Har du från början med övervåningen i bygglovsärendet och du inte färdat det så är ju inte bygget färdigt. Jag gjorde så att jag sökte bygglov för inredningsbar vind och då kan jag göra precis som jag vill med övervåningen och när jag är färdig med den så gör jag bara en anmälan till kommunen med tillhörande ritningar. Blev det klarare för dig eller är det något mer du undrar över?
 
Jo nu klarnar en heldel.
Tackar för svaret *bugar och bockar*
 
Hej,
Jag tror jag hajjade. Vi har flyttat in i vårt hus med oinredd ö.våning. Innebär detta att man genom att dra ut på tiden för inredingen av övervåningen och därmed anmälningen av färdigbyggt hus, kan få fler skattefria år än fem?
/Mije
 
Nej Det blir ju så att du kommande år får betala skatt på den summan som du lagt ner på fastigheten fram till detta årsskiftet. Så det du gör om du inte anmäler att det är färdigt detta året är att du skuter de skattefria årnen framför dig men du får alldrig mer än 5 skattefria år och 5 med halv skatt.
 
...o sen bestämmer Regeringen att slopa skattebefrielsen. Det är väl bäst att inte skjuta upp den för länge, för man vet aldrig vad som händer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.