Längs med en av åkrarna här hemma så växer detta, rätt stort bestånd men är inte ivägen eller stör alls men jag är nyfiken på vad det är. Verkar vara en variant med lila blommor och en med vita.

Täta gröna växter med några vita blommor i naturen, vid en åker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor buskig växtlighet med lila och vita blommor vid kanten av en åker i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såpnejlika Saponaria officinalis.
 
A Abies koreana skrev:
Såpnejlika Saponaria officinalis.
A Abies koreana skrev:
Såpnejlika Saponaria officinalis.
Njae..?

Är det en vedartad buske?
 
kashieda kashieda skrev:
Är det en vedartad buske?
Nej, en perenn som vissnar ner när frosten kommer.
 
A Abies koreana skrev:
Nej, en perenn som vissnar ner när frosten kommer.
Den vissnar ner och är mestadels tom naken stam under de kalla månaderna ja. Vi körde över ett bestånd ca 1m från stenröset med röjsåg följt av roundup och in för att få till en gångväg och det har hållt sig till att inte växa upp något mer än vanligt ogräs där så den verkar inte vara så glad för att sprida sig heller.
 
  • Gilla
Kaqtuz
  • Laddar…
Jag kan ju försöka ta någon bättre bild eller detaljbild om det underlättar?

Jag tror att detta är samma växt som växer lite för sig själv på stenröset, inga gröna fingrar på mig direkt.

Växt med vita blommor som växer vid ett mossbeväxt stenröse med björkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte såpnejlika i varje fall :D
 
Jag ser inte ordentligt på bilderna men kan det vara Spiraea billardii, klasespirea? Den sprider sig något vansinnigt och där jag har mitt andra hus är skogen full av sådana.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag ser inte ordentligt på bilderna men kan det vara Spiraea billardii, klasespirea? Den sprider sig något vansinnigt och där jag har mitt andra hus är skogen full av sådana.
Det tycker jag det ser ut att vara när jag tittar på bilder (y)

Verkade inte vara några större problem att bli av med heller om man vill ta bort delar av beståndet. Nu står den ståtlig över 2 olika ytor varav den ena är ca 150kvm och den andra är nog närmare 3-400kvm.
En del av beståndet täcker nämligen jordkällaren som jag funderar på att rusta upp till vinkällare.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klasespirea, en av de där överlevarna som alltid står kvar efter gamla torp.

Jag har fått rensa hundratals kvadratmeter av detta otyg från min trädgård. Busken sprider sig med rotskott och när snön trycker ned den så kan de rota sig och sprida sig ännu snabbare. Den kväver allt i sin väg och kan växa på både torr och våt mark. Att den inte har fått status som invasiv är ett mysterium för mig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klasespirea, en av de där överlevarna som alltid står kvar efter gamla torp.

Jag har fått rensa hundratals kvadratmeter av detta otyg från min trädgård. Busken sprider sig med rotskott och när snön trycker ned den så kan de rota sig och sprida sig ännu snabbare. Den kväver allt i sin väg och kan växa på både torr och våt mark. Att den inte har fått status som invasiv är ett mysterium för mig.
Låter som att jag får ta en runda med röjsåg och roundup innan den tar sig in på åkrarna eller trädgården alltså. Änsålänge står den bara i kanten av dem.
 
Claes Sörmland
L Leafy skrev:
Låter som att jag får ta en runda med röjsåg och roundup innan den tar sig in på åkrarna eller trädgården alltså. Änsålänge står den bara i kanten av dem.
Om du klipper ned den så slår den upp nästa vår och är lika frodig och grön till nästa höst.

Sättet att utrota där är att få en plan yta som du kan köra gräsklipparen över under någon säsong eller två. Då tröttnar den. Eller glyfosat, precis som du skriver. Men tyvärr har ju glyfosat plockats bort från konsumentmarknaden. För detta ändamål är det en mycket värdefull produkt. Jag vet inte hur jag skulle ha frilagt min trädgård från detta elände om glyfosat inte hade varit tillåtet när det begav sig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klasespirea, en av de där överlevarna som alltid står kvar efter gamla torp.

Jag har fått rensa hundratals kvadratmeter av detta otyg från min trädgård. Busken sprider sig med rotskott och när snön trycker ned den så kan de rota sig och sprida sig ännu snabbare. Den kväver allt i sin väg och kan växa på både torr och våt mark. Att den inte har fått status som invasiv är ett mysterium för mig.
Den är definitivt invasiv. Den finns tex med på listan här. https://stud.epsilon.slu.se/15522/11/almqvist_d_200511.pdf

M
en den är inte med på listan över arter som är förbjudna och måste åtgärdas. Men det är många invasiva växter som inte finns med där.
 
Torpspirea brukar jag kalla den, men den heter kanske klasespirea. Som sagt ett riktigt otyg. Jag har den på tomten och den är i princip omöjlig att få bort. Och den lyckas stoppa upp stora träd som den växer runt, den tar all näring och vatten och träden slutar växa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.