Omläggning av tak.

Bef. tegel tak behöver ny läkt och papp.
Tänkte passa på att byta pannor till Benders Palema.

hus 11,6x9,5 meter, 27graders taklutning.
Takkupa (papptak)
3 takfönster.
1 skorsten samt avloppsluftare.

För detta vill dom ha 170000kr exkl anslutningar(plåtarbete)

Gissar att jag skulle kunna köpa papp, läkt och pannor för max 30 000:-

Kan någon kunnig i ämnet förklara för mig hur det kan kosta så mycket i arbets tid.
Jag får inte ihop ekvationen..

dom anger samtidigt att dom löser jobbet på 1 vecka + nån dag
"Dag 1 tömmer vi taket och lägger ny papp"...jaha...då gissar jag att dom behöver 2-3 dagar för att lägga läkt och lägga på betongpannor.
Vad skall dom mer göra? (anslutningar ingick ju inte)

//Förundrad
 
Om man då tar bort dina 30000 för materialet så blir det 140000 kvar att göra jobbet på. På fem dar (en arbetsvecka) blir det 28000 om dan.... Kanske ska påminna om att det skall betalas med skattade pengar?
I min värld fixar jag taket själv. Jag har precis gjort detta plus tilläggsisolerat. Huset är 12x7 meter och det lutar 37 grader. Det tar kanske lite längre tid, men att jobba ihop 28000 efter skatt om dan blir nog värre... Kan dessutom berätta att min kostnad är uppe i knappt 15000:- hittills.
Som du kanske märker står jag på samma sida av frågan som du. VAD är det som kostar så evigt mycket pengar??
 
B
Visst kan jag tycka det är skönt att kunna köpa sig fri från arbete jag inte klarar av eller ens har tid med. Men jag undrar åxå varför det ska vara så dyrt.
 
Behöver oxo lägga om taket på mitt nyköpta hus och blev lite "rädd" när man läste vissa trådar här på forumet om takpriser ..... vilken chock jag fick när jag fick offerten från den lokala takläggaren här hemma.

Takarea som ska bytas är ca 7x12 meter och har brant lutning 45 grader.
Offereten omfattade precis allt, plåtarbeten (vindskivsplåt + 2 genomföringar + stup och hängrännor), pannor, papp, läkt, ställning, bortförsel av skräp til priset av ....... 69000 inkl. moms. Det va verkligen en glad överaskning kan jag säga. Desutom kommer jag riva ner alla befintliga pannor själv och skaffar container själv då kommer jag ner i 64000 inkl. moms.

Detta är enligt mig ett rimligt pris för takbyte om man jämför med vissa andras offerter här.

/Marcus
 
Du får gärna PM:a mig vilken takläggare det var för jag har verkligen inte lyckats hitta någon som ens är i närheten av prisvärd. Hade gärna gjort det själv om det inte var just för det faktum att då får verkligen göra det SJÄLV då hustrun får svindel redan i innertrappan och vi bor 40 mil från vår tidigare hemort (där alla tänkbara hantlangare i form av släkt och vänner bor kvar).

Har dessutom ett lite halvklurigt mansardtak med 5 takkupor och en gavelbyggnad med pulpettak så jag räknar inte med att komma under 100.000 .. men den bästa offert jag fått hittills hamnade på 148.000 utan hängrännor och stuprör.
 
Att köpa en byggnadstjänst kostar ca 3-4ggr så mycket vad du kan göra det själv för. Allt annat är överpris om det inte är ett arbete som kräver mycket arbetstid men billigt material, t.ex. murning. Ta in fler offerter eller satsa på att göra det själv tillsammans med någon eller några tappra vänner. Takomläggning är relativt lätt och går ganska fort, tur med väder är också en fördel ;)
 
Takarea som ska bytas är ca 7x12 meter och har brant lutning 45 grader.
Offereten omfattade precis allt, plåtarbeten (vindskivsplåt + 2 genomföringar + stup och hängrännor), pannor, papp, läkt, ställning, bortförsel av skräp til priset av ....... 69000 inkl. moms. Det va verkligen en glad överaskning kan jag säga. Desutom kommer jag riva ner alla befintliga pannor själv och skaffar container själv då kommer jag ner i 64000 inkl. moms.

Detta är enligt mig ett rimligt pris för takbyte om man jämför med vissa andras offerter här.


Det var väl ungefär en sådan kostnad jag räknade med när jag började ta kontakt med entreprenörer.
Fick en mindre chock när den första ringde och ville ha ytterliggare 100´ för jobbet.
Räknade lite mer noggrant på jobbet. landade på under 20´inkl nya hängrännor.
Det blir nog till att lägga tak själv. (lite klurigt plåtjobb kan man ju kanske kosta på sig att leja ut)
 
:confused:
Smeddie skrev:
Du får gärna PM:a mig vilken takläggare det var för jag har verkligen inte lyckats hitta någon som ens är i närheten av prisvärd. Hade gärna gjort det själv om det inte var just för det faktum att då får verkligen göra det SJÄLV då hustrun får svindel redan i innertrappan och vi bor 40 mil från vår tidigare hemort (där alla tänkbara hantlangare i form av släkt och vänner bor kvar).

Har dessutom ett lite halvklurigt mansardtak med 5 takkupor och en gavelbyggnad med pulpettak så jag räknar inte med att komma under 100.000 .. men den bästa offert jag fått hittills hamnade på 148.000 utan hängrännor och stuprör.
:confused:Varför gnäller du över priset på 148000kr med allt det arbetet med 5 kupor + gavel.
Det blir mycket mer arbete med kapningar ,ränndalar och takpappsarbetet mer krävande.
Föresten har ni tänkkt på att när ni räknar ut matrielkostnaderna v. offerterat pris så den summa som blir kvar tar ni förgivet att hantverkaren får behålla för sig själv.
Tror inte ni att han har utgifter för att kunna driva sitt företag?
Bilar,verktyg,försäkringar,avgifter,tele,internet,abbonemang,transporter,inköp,kontorsmatriel,reparationer,kursavgifter,utbildningar,Faktalitteratur m,m m,m.
När allt är betalt o skattat så förhoppningsvis är det KANSKE kvar 2-5% vinst som han är väl värd när han till skilnad från en anställd inte har de skydd som de har vid arbetslöshet,sjukdom,tvister,viten m,m.
De %, om det ens blir vinst är väl värd företagaren som om du trodde att han slutat för dagen då han kör hem efter att jobbat hos dig ,har slutat för dagen?
Nej han måste leta nya jobb så att han inte står handfallen, göra kundbesök, räkna till kund, leta priser,info, matrialer,standarder,utförande,träffa leverantörer,beställa varor,utbilda sig för nya byggmatriel,skaffa certifikat/kurser,fakturera,bokföra,träffa revisor,planera,inköp,svara på kundfrågor osv.
På 10st kundbesök med offertlämnande, har hantverkaren lagt ner ca:2-5 timmar per kund dvs 20-50 timmar arbetstid+ omkostnader.
Har han tur får han en av de tio projekten till en affär.
 
byggareosme skrev:
:confused:

:confused:Varför gnäller du över priset på 148000kr med allt det arbetet med 5 kupor + gavel.
Det blir mycket mer arbete med kapningar ,ränndalar och takpappsarbetet mer krävande.
Föresten har ni tänkkt på att när ni räknar ut matrielkostnaderna v. offerterat pris så den summa som blir kvar tar ni förgivet att hantverkaren får behålla för sig själv.
Tror inte ni att han har utgifter för att kunna driva sitt företag?
Bilar,verktyg,försäkringar,avgifter,tele,internet,abbonemang,transporter,inköp,kontorsmatriel,reparationer,kursavgifter,utbildningar,Faktalitteratur m,m m,m.
När allt är betalt o skattat så förhoppningsvis är det KANSKE kvar 2-5% vinst som han är väl värd när han till skilnad från en anställd inte har de skydd som de har vid arbetslöshet,sjukdom,tvister,viten m,m.
De %, om det ens blir vinst är väl värd företagaren som om du trodde att han slutat för dagen då han kör hem efter att jobbat hos dig ,har slutat för dagen?
Nej han måste leta nya jobb så att han inte står handfallen, göra kundbesök, räkna till kund, leta priser,info, matrialer,standarder,utförande,träffa leverantörer,beställa varor,utbilda sig för nya byggmatriel,skaffa certifikat/kurser,fakturera,bokföra,träffa revisor,planera,inköp,svara på kundfrågor osv.
På 10st kundbesök med offertlämnande, har hantverkaren lagt ner ca:2-5 timmar per kund dvs 20-50 timmar arbetstid+ omkostnader.
Har han tur får han en av de tio projekten till en affär.
Varför han gnäller kanske för att matrialet för ett takbyte brukar hamna någonstans mellan 20-25 tusen ink hängrännor nya krokar lite ändspont byte nya vindskivor och ny vindskiveplåt
takpapp pappspik,nockbräda,fågelskydd och ny takstege,

När vissa hantverkare lämnar offerter på ca 150k utan att ens inkludera plåtarbeten eller vindskivor så blir man fundersam,

Jag tog in offerter på omläggning av mitt befintligga sadel tak på 100 kvm inga konstigheter 1 skorsten 2st avluftningsrör som sticker upp så lämnade 4 av 5 hantverkare priser på över 150 000 kr exl alla plåtarbeten då dessa tillkomm.

Kan säga att jag som aldrig lagt ett tak innan gjorde arbetet själv med två nära vänner på 4 dagar taket besiktigades och rännor kontrollerades av kontrollant och det enda som anmärktes var att vattnet stog kvar i en ränna och det var enkelt fixat.

Byggde desutom ut taket på både baksida och framsida med 2 valmningar och kostnaden för dessa finns inräknade i 25 000kr matrial. Vill inte ens tänka på vad dessa firmor skulle ha haft om dom skulle ha räknat på dessa.
 
  • bebisbilder4 139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 140.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 152.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mojja skrev:
varför han gnäller kanske för att matrialet för ett takbyte brukar hamna någonstans mellan 20-25 tusen ink hängrännor nya krokar lite ändspont byte nya vindskivor och ny vindskiveplåt
takpapp pappspik,nockbräda,fågelskydd och ny takstege,

när vissa hantverkare lämnar offerter på ca 150k utan att ens inkludera plåtarbeten eller vindskivor så blir man fundersam,

jag tog in offerter på omläggning av mitt befintligga sadel tak på 100 kvm inga konstigheter 1 skorsten 2st avluftningsrör som sticker upp så lämnade 4 av 5 hantverkare priser på över 150 000 kr exl alla plåtarbeten då dessa tillkomm.

Kan säga att jag som aldrig lagt ett tak innan gjorde arbetet själv med två nära vänner på 4 dagar taket besiktigades och rännor kontrollerades av kontrollant och det enda som anmärktes var att vattnet stog kvar i en ränna och det var enkelt fixat.

Byggde desutom ut taket på både baksida och framsida med 2 valmningar och kostnaden för dessa finns inräknade i 25 000kr matrial. Vill inte ens tänka på vad dessa firmor skulle ha haft om dom skulle ha räknat på dess.

m.v.h mojja
 
  • bebisbilder3 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bebisbilder4 143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I den bästa av världar går ett normaltak på 4-5 dagar, förutsatt att:

- Man kommer fram ordentligt till huset för att ställa upp en container och slänga teglet i. Dessutom skall tegelbilen komma så nära att man kan lasta upp teglet och inte behöver springa med det på stege eller släpa dit en transportör.
- Det är uppehåll när man håller på, så man slipper täcka med presenningar hela tiden. Är det regn blir det dessutom massa dötid, och har du fått jobbet på offert så är det utföraren som får ta den kostnaden med ett par gubbar sittandes i byschan och huttra medan det ösregnar utanför.
- Det inte blåser för hårt när man håller på med t.ex. pappen. Om så är fallet - se punkten ovan.
- Taket inte har för många ränndalar, brytningar, genomföringar, lyft, kupor, m.m. m.m.
- Taket inte är för jävla brant så man måste jobba med sele.

Dessutom kanske man får 1/3 av jobben man räknar på, och det tar en stund att åka ut och kolla på jobbet, sitta hemma och räkna, skriva offert etc. Detta skall man ju också ha betalt för, och den kostnaden slås ut på alla ens kunder - indirekt såklart men ändå..

Takomläggningar är dessutom ganska riskfyllda och slitiga om man jämför med många andra snickarjobb, visst - det är många som ger rådet att ta hem ett par kompisar, ställa fram en back öl och en gryta med soppa och fixa det över en helg. Men så kan inte en seriös firma jobba vettu. Där gäller ställning runtom huset, med fallskydd och räcken. Hur många helgfixare sätter upp ställning - och så några öl på det.. Skulle man jobba så som firma skulle man ha rätt stor åtgång på anställda om ni hajar vad jag menar...

Jag skriver inte detta för att försvara höga priser på takomläggningar, utan för att ge en annan bild än privatpersonens på det hela. Jag rekommenderar också folk att fixa hemma själva i den mån de tycker att de kan, man sparar såklart multum på det.

Ett normalpris på ett 27-graderstak där man kommer fram ordentligt med transporter är runt 500kr/kvm.
Då ingår nedrivning, bortforsling, ny papp och nytt betongtegel. Sedan kan du räkna med 5000 per ränndal, 2-3000 per genomföring... Där har du mellan tummen och pekfingret vad vi brukar ta i alla fall - men det är väldigt grovt räknat och kan såklart skilja en hel del beroende på de yttre förutsättningarna - men även beroende på vad det är för årstid. Risken för regn, frost, snö, storm m.m. är större nu än i maj-juni.

Det bästa du kan göra är som någon annan här skrev - ta in flera offerter och jämför - men jämför då inte bara priset utan även om de t.ex. sätter riktig ställning. Tänk på att det är du som byggherre som ytterst har ansvaret om någon drattar ner från taket.
 
Styx skrev:
I den bästa av världar går ett normaltak på 4-5 dagar, förutsatt att:

- Man kommer fram ordentligt till huset för att ställa upp en container och slänga teglet i. Dessutom skall tegelbilen komma så nära att man kan lasta upp teglet och inte behöver springa med det på stege eller släpa dit en transportör.
- Det är uppehåll när man håller på, så man slipper täcka med presenningar hela tiden. Är det regn blir det dessutom massa dötid, och har du fått jobbet på offert så är det utföraren som får ta den kostnaden med ett par gubbar sittandes i byschan och huttra medan det ösregnar utanför.
- Det inte blåser för hårt när man håller på med t.ex. pappen. Om så är fallet - se punkten ovan.
- Taket inte har för många ränndalar, brytningar, genomföringar, lyft, kupor, m.m. m.m.
- Taket inte är för jävla brant så man måste jobba med sele.

Dessutom kanske man får 1/3 av jobben man räknar på, och det tar en stund att åka ut och kolla på jobbet, sitta hemma och räkna, skriva offert etc. Detta skall man ju också ha betalt för, och den kostnaden slås ut på alla ens kunder - indirekt såklart men ändå..

Takomläggningar är dessutom ganska riskfyllda och slitiga om man jämför med många andra snickarjobb, visst - det är många som ger rådet att ta hem ett par kompisar, ställa fram en back öl och en gryta med soppa och fixa det över en helg. Men så kan inte en seriös firma jobba vettu. Där gäller ställning runtom huset, med fallskydd och räcken. Hur många helgfixare sätter upp ställning - och så några öl på det.. Skulle man jobba så som firma skulle man ha rätt stor åtgång på anställda om ni hajar vad jag menar...

Jag skriver inte detta för att försvara höga priser på takomläggningar, utan för att ge en annan bild än privatpersonens på det hela. Jag rekommenderar också folk att fixa hemma själva i den mån de tycker att de kan, man sparar såklart multum på det.

Ett normalpris på ett 27-graderstak där man kommer fram ordentligt med transporter är runt 500kr/kvm.
Då ingår nedrivning, bortforsling, ny papp och nytt betongtegel. Sedan kan du räkna med 5000 per ränndal, 2-3000 per genomföring... Där har du mellan tummen och pekfingret vad vi brukar ta i alla fall - men det är väldigt grovt räknat och kan såklart skilja en hel del beroende på de yttre förutsättningarna - men även beroende på vad det är för årstid. Risken för regn, frost, snö, storm m.m. är större nu än i maj-juni.

Det bästa du kan göra är som någon annan här skrev - ta in flera offerter och jämför - men jämför då inte bara priset utan även om de t.ex. sätter riktig ställning. Tänk på att det är du som byggherre som ytterst har ansvaret om någon drattar ner från taket.
Ja 500kr kvm skulle jag lätt kunnat betala för att slippa lägga taket själv men när hantverkarna ville ha runt 1500kr/kvm så tycker jag att det är åt helvetet för dyrt iallafall.

Men 4-5 dagar låter i överkant iallafall på mitt hus som det var innan utbyggnaderna.

Dag 1 slänga allt gammalt tegel ny takpapp och börja läkta.

Dag 2 läkta färdigt lägga ut teglet på taket med hjälp av kran och lyfthandske börja lägga ut teglet,

Dag 3 lägga klart teglet städa upp och avsluta jobbet.

M.v.h mojja

M.v.h mojja
 
Redigerat:
Jag håller på och lägger nytt tak.
Det är 140kvm,45 graders lutning med två takkupor och två genomföringar.
Jag är nästan klar och min slutnota landar på drygt 30000 inkl allt. Har haft tillgång till gratis ställning. Jag har arbetat tillsammans med en person och gjort en sida i taget förutom teglet där vi kör bägge sidorna samtidigt. Vi har slitit rätt ordentligt och jobbat ca 10 tim/dag de flesta dagarna. Ingen av oss är proffs men hyffsat händiga och vi har haft ok väder där vi sluppit att täcka med presenningar.

En sida har tagit:
En dag för ställningsbygge samt nedkörning av tegel på ränna.
Två dagar för rivning samt ny papp och läkt.
Två dagar för målning och montering av vindskivor,vindskiveplåt samt hängränna.
Detta skall alltså dubbleras.
Till detta kommer ca två dagar för läggning av taktegel inkl kapningar (beräknat).
Totalt alltså 12 dagar. Sen får man inte glömma att Murphy kommer att hälsa på som han alltid gör:rolleyes:.
 
Jag har nyligen fått taket omlagt på vårt gamla hus. Jag ska säga det direkt. Jag var en realrookie på det här med husrenoveringar när jag började titta efter takläggare. Detta var i början av 2008. Tiderna förändras. Ingen kunde väl i det läget tro att ekonomin skulle ta en sådan vändning som den gjort nu de sista veckorna. ALLA jag ringde hade väntetid på minst ett år. Jag ringde väl inte alla på planeten för att få offerter men de jag fick tag på var sparsamt intresserade. Många bokade inte ens jobb längre.

Som tur var fick jag tag i några glada grabbar som kunde gamla hus, var vana vid takjobb och hade en trevlig attityd till mig som okunnig husägare. De debiterade 280:- + moms per tim och sen tillkom förstås materialet. Vi skulle ha tegel och en del plåt men det stora jobbet var att taket var väldigt dåligt, ner till botten. De rev ner i princip allt ner till bottenbrädorna som låg på ryggåstaket. Lagade takstolarna på fler än ett ställe. Sen det sedvanliga jobbet med alla materiallager (papp, läkt mm) och vindskivor som ska på.

Detta fick jag en räkning på c:a 175 tusen för. Utgångslöftet var 150 men det handlar alltså om c:a 410 arbetstimmar. Då återanvände de en hel del tegelpannor som jag gjort rent och burit upp åt dem. Jag bjöd dem dessutom på kanelbullar och winerbröd för att hålla humöret på rätt nivå :surprised:

Är det dyrt med 175? Vet inte. Billigt känns det inte men jag rannsakade mig själv. Jag har ingen som hjälper mig och förvisso är jag envis som synden och värre ändå men jag insåg att sådan tid som det skulle ta mig som oerfaren och ensam på "lediga stunden" var helt orealistisk. +400timmar utslaget på min fritid hade varit döden för mitt hus tror jag. Detta jobb är en av de få jag lagt ut på snickare och det särklass dyraste men även det viktigaste. Har inte huset ett bra tak är inget av det andra man gör med det bra så värst länge.

Mitt tak har kostat mig 175 för allt utom den valsade takplåten som en plåtis ännu ej kommit för att göra. Jag räknar med att plåten kommer kosta nånstans i regionen 25 tusen. Utöver detta har jag låtit mura upp två nya skorstenar över tak eftersom de gamla var antika och saknade sin grundläggande funktion. Totalt alltså en bit över 225 tusen - för ett tak. Jodå, det svider men samtidigt känns det bra att ha det gjort så man kan vara någorlunda lugn när nederbörden överträffar sig själv, gång på gång...
 
Om nu offertpriserna är sådana överpriser som alla verkar tycka så är det ju bara att göra som Hilife, anlita en firma och låt dom ta betalt per timma. Om offerten var överpris kommer ni spara en massa pengar. Om offerten var rimlig riskerar ni att det blir dyrare om vädret strular.

Trådskaparens 170 000 för ett jobb som tar en vecka låter mycket. Om 30 000 är material och 40 000 övriga kostnader, ställlning, bortforsling, arbetsbod, kanske reskostnader. Så är timpriset iallafall över 2000 kronor, hur många snickare får man för det? 3-4-5 stycken? Risk för trängsel på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.