J
Förra årets torka tog hårt på vår gräsmatta. Stora partier som blev helt bruna.
"Ingen fara, gräset kommer tillbaka. Det tål detta så spara på vattnet". Så sas det då. Först tidigt i vår som det började bli lite grönt igen.
Men nu har jag insett att det inte är samma gräs som vuxit där innan. Ca50% av gräsmattan består nu av dessa tuvor. Dom står inte bara fläckvis, utan vi har stora partier där det enbart växer detta.
Värsta är väl att det växer längs marken, så klipper jag gräset idag så står dessa upp imorgon och gräsmattan ser oklippt ut.
Trodde först det var vitgröe till fröstänglarna kom upp. Är det timotej?

Viktigast av allt, hur blir jag av med det?
Gräsmatta med blandning av grönt gräs och tjocka tuvor av en annorlunda grässort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gräsmatta med oönskade tuvor och en främstående grön växt som sticker ut ur det övriga gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som timotej. Eftersom det inte är ett ogräs biter inte bekämpningsmedel som t.ex MCPA.

Om det är genomförbart så hyvla av grässvålen på utsatta ställen och så nytt gräs. Enstaka tuvor kan grävas bort.
 
J
mg765 mg765 skrev:
Jag tycker det ser ut som timotej. Eftersom det inte är ett ogräs biter inte bekämpningsmedel som t.ex MCPA.

Om det är genomförbart så hyvla av grässvålen på utsatta ställen och så nytt gräs. Enstaka tuvor kan grävas bort.
Hur gör man för att lättast "hyvla av grässvålen"?
Ska man ta en bit ner så man får bort alla rötter? Då bör man fylla upp med någon annat sen?

Trots jag haft gräsmatta flera år är jag nybörjare på skötselmetoder. Tidigare har det fungerat utmärkt att bara klippa regelbundet och slänga ut gödning ett par gånger om året för att hålla den i ett acceptabelt skick.
 
Att timotej reser sig upp beror förmodligen att den var för lång när gräsmattan klipptes. Försök med trimmer istället för att få av de strån som sticker upp. De strån som är avklippta kommer inte att växa upp igen. Låter man stråna bli för kraftiga kan stubben bli vass att gå barfota på, annars borde inte timotej vara något problem i gräsmattan.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Kan du inte gräva upp tovorna, och lägga dit ny jord och så på nytt? Det är enkelt om du inte har många enstaka också, men även till dem behövs bara en spade, lyfta upp allt, skilja "agnarna från vetet" med att skaka ut jorden och skilja gräset som kan läggas tillbaka. Men se upp så det inte gått upp i frö, för dem ska du klippa av i förväg försiktigt och samla i en hink innan du börjar skaka av jorden, annars kommer fröna växa upp på samma ställe.
 
Jag har raderat off topic som inte var till hjälp för TS.
/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
J
B BeMa skrev:
Att timotej reser sig upp beror förmodligen att den var för lång när gräsmattan klipptes. Försök med trimmer istället för att få av de strån som sticker upp. De strån som är avklippta kommer inte att växa upp igen. Låter man stråna bli för kraftiga kan stubben bli vass att gå barfota på, annars borde inte timotej vara något problem i gräsmattan.
Stråna är inte så kraftiga än att dom är vassa. Problemet är att gräsmattan blir väldigt bulig/knutig av tovorna, vilket gör att den inte är skön att gå på.
Att den blivit för lång när den klipptes beror ju på att den växer lika mycket längs marken som på höjden. Ska försöka ta bättre bilder ikväll.
 
J
T tarevarg skrev:
Kan du inte gräva upp tovorna, och lägga dit ny jord och så på nytt? Det är enkelt om du inte har många enstaka också, men även till dem behövs bara en spade, lyfta upp allt, skilja "agnarna från vetet" med att skaka ut jorden och skilja gräset som kan läggas tillbaka. Men se upp så det inte gått upp i frö, för dem ska du klippa av i förväg försiktigt och samla i en hink innan du börjar skaka av jorden, annars kommer fröna växa upp på samma ställe.
Finns det inget snabbare alternativ så får det bli så. Planen var att ta tag i gräsmattan till nästa år med vertikalskärning och toppdress. Tiden i år räcker inte till för både renovering i huset och trädgården, men får kanske ta tag i detta innan.

Följdfråga, fyller jag på med vanlig matjord?
 
J
Ska kanske förtydliga att jag inte är ute efter en golfgreen-liknande gräsmatta. En perfekt gräsmatta för mig är en som är jämn och mjuk att gå på barfota. Timotejen jag har är inte skön att gå barfota på.
 
J JeLö skrev:
Finns det inget snabbare alternativ så får det bli så. Planen var att ta tag i gräsmattan till nästa år med vertikalskärning och toppdress. Tiden i år räcker inte till för både renovering i huset och trädgården, men får kanske ta tag i detta innan.

Följdfråga, fyller jag på med vanlig matjord?
Lite skrämmande att vi befinner oss i EXAKT samma läge... Har också grovt växande gräs som växer horisontellt, tänkte ta tag i gräsmattan till nästa år p.g.a. för mycket annat, och är inte ute efter en golfgreen.

Det jag gjort hittills är att räfsa och klippa gräset väldigt kort, i flera omgångar. Det har visuellt blivit bättre men det är fortfarande långa strån som växer längs med marken och som bara blir längre och längre. Det jobbiga är att det vanliga gräset försvinner mer och mer när detta grova tar över.

Följer tråden med spänning, i förhoppning om att det finns ngn smart eller enkel lösning på att bli av med det.
 
Nu är jag ingen gräsexpert men har ungefär samma gräs i min matta och min teori är att det enda man kan göra som är effektivt är att klippa superkort, typ golfgreen, eller att gräva upp dom. För de flesta är den senare lösningen den enda realistiska.
 
F
S segv skrev:
Nu är jag ingen gräsexpert men har ungefär samma gräs i min matta och min teori är att det enda man kan göra som är effektivt är att klippa superkort, typ golfgreen, eller att gräva upp dom. För de flesta är den senare lösningen den enda realistiska.
Jag hade också samma på en eftersatt yta pga annat byggarbete. Marken skulle upp lite och det var för hårt (för mycket sten) för att gräva upp så jag fuskade och svålade av så mycket jag kunde med trimmern och slängde på 15cm jord och sådde nytt i förhoppningen att det skulle funka.

Borde veta bättre, dom små fjuniga stråna har ingen chans mot det gamla starka gräset som nu bryter igenom underifrån. Och det växer verkligen horisontellt. Repar upp så mycket jag kan manuellt nu införhoppning att det nya gräset ändå skall komma. Skall odla två kärror förgrodda frö i skottkärra med och se om jag får fart på det samt eventuellt så lite havre. Växer det annat så borde det hålla tillbaka skitgräset lite.
 
Antingen gräver man upp varje planta för sig, eller så byter man hela mattan. Det senare genom att gräva bort den eller döda den.
 
J
Lutar mer och mer åt att byta ut hela, eller hela på baksidan. Framsidan är där än så länge så pass lite att man enkelt borde kunna få ordning på det.

Gräver jag upp varje planta för sig där det är som värst kommer där ändå inte finnas något kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.