Japaner, japaner, japaner, var inte det ett känt fotbollsreferat från radions tid

Att tillverka fantastiska handverktyg kan dom verkligen göra Vi har sett deras maskin drivna plan hyvel där plankan åker igenom i ett huj ut kommer ett långt hyvel spån.
Men att det fanns handhyvel som kunde göra det samma är smått fantastiskt.
http://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/editors-blog/my-plane-is-larger-than-yours

Klicka på filmen. Kolla även på dom andra små filmerna som dyker upp efter att filmen spelats upp

Mvh Pär H
 
Redigerat:
"Japaner, japaner, överallt japaner" - sagt av Sven Jerring under en fotbollsmatch (OS, år nittonhudrafrösihjäl). Sverige förlorade om jag minns rätt.

Japp, den är riktigt fräck den där hyveln. De övriga klippen är som du säger ganska intressanta de med. Man kan ju undra varför de hyvlar "baklänges" även med mindre hyvlar? Är det bättre, eller är de bara tyngda av tradition? Skulle vara kul att testa...
 
Lite roligt at det dyker upp en japansk maskinhyvel på blocket idag.
 
  • marunaka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har suttit någon timme nu och bara tittat/förundrats på/av japanska möbeltillverkare på Youtube. Helt fantastiskt att titta på, inte en Festool så långt ögat når och man arbetar med både händer och fötter, fantastiskt!
 
Snart i din ICA-butik: Toapapper av ek.
 
P
Nyfniken skrev:
Snart i din ICA-butik: Toapapper av ek.
fick den tanken jag med.. nu vet man varför willys dasspapper e så förbannat hårt.. made in japan

förövrigt mycket intressant hyvel :)
 
Det är ju det jag sa dom är helt enkelt sjukt duktiga dessa japaner

Pär
 
Äsch, det där är ju bara fejk, det är ett stort block silkespapper som ligger där... :p

Skämt å sido, dom är verkligen riktigt duktiga på det här med skarpa eggar, japanerna. Köpte mig själv en japansk brödkniv för en tid sedan. Döm om min förnåvning när jag såg att det blev en helt "annorlunda" yta på brödskivorna, helt superslät, jag har då aldrig sett något liknande.

Att hyvla "baklänges" är ju en intressant idé. De japanska sågarna går ju också "baklänges" och jag tycker då i alla fall att de är mycket bättre att såga med. Sätter alltid bladet i bågfilen på det hållet numer :)
 
Väldigt imponerade!
 
Kom ihåg en historia som en gammal kollega från Sandviken berättade... hur man på Sandvik hade tagit fram en extremt tunn borr som man mer än malligt skickade till Japan. Minns inte till vem eller varför men efter ett tag skickade japanerna tillbaka borren...med ett hål borrat genom skaftet...
 
Må vara en fördom, men jag tror att japaner har lyckats bevara något som kallas yrkesstolthet. Västerlänningar drivs av att bli så rika som möjligt så snabbt som möjligt, inte att bli så erkänt duktiga som möjligt.
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Bulldog skrev:
Kom ihåg en historia som en gammal kollega från Sandviken berättade... hur man på Sandvik hade tagit fram en extremt tunn borr som man mer än malligt skickade till Japan. Minns inte till vem eller varför men efter ett tag skickade japanerna tillbaka borren...med ett hål borrat genom skaftet...
I den tidigaste versionen av den historien som jag hört så är det japaner som skickar den tunnaste ståltråd de kunna tillverka till Schweiz, och får tillbaka den med ett hål i.
 
andersmc skrev:
I den tidigaste versionen av den historien som jag hört så är det japaner som skickar den tunnaste ståltråd de kunna tillverka till Schweiz, och får tillbaka den med ett hål i.
Och i den version jag hörde hade schweizarna dessutom gängat hålet och skruvat i en bit av ståltråden i det. :)
 
coss skrev:
Rakar mig med feather rakblad.
[länk]
i min tyska rakhyvel
[länk]
Föredrar Progressen men håller med om bladen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.