M
Närbild på dammig fläktmekanism eller ventilation, full med dammsamlingar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på damm i ventilationssystem med synliga fläktblad och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammsugarens insida med damm, smuts och slitage, behöver rengöras eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadad mekanisk komponent, täckt med damm och skräp, behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, industriell detalj, axel, smutsig, maskindel, grå svart sot, fokusgradient, oviss funktion, möjlig underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, smutsig tvättmaskin trumma, synlig upphängningsspiralfjäder, grå dammig yta, vit plastdetalj, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit ventilationfläkt monterad på vägg med synlig rördel och lite smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag skrev en fråga igår gällande ventilation, om det var mögel som fanns i dem. Jag har idag en ny fråga (gällande ventilationen på toaletten) , om det är så att ni anser mina frågor vara dumma osv så måste ni inte besvara mej. Jag ställer frågor här för att jag tror att det är här som jag kan få bäst och kunnigast svar. : Ventilationen på toaletten heter ”Fresh intellivent”, jag vet inte vad det betyder eller vad den har för du funktion. Om luft åker både in och ut (?) , ut borde de åka eftersom det är ifrån ett badrum. Jag öppnade denna för att titta i den som jag gjort med de andra ventilationerna i huset. Till skillnad från de andra som hade en massa svart smuts i sej så hade denna ventilation på toaletten grått smuts i sej , varför och vad är det? Kommer det gråa inifrån inomhusluften eller kommer det utifrån? Jag har torkat mkt tvätt på toaletten tidigare, är det därifrån eller varifrån kommer det gråa? Infogar några bilder, en bild på hur den ser ut, en utan blixt och resten invändigt i ventilationen med blixt. Tack på förhand. Ha en fin söndag så länge. Vänliga hälsningar
 
Samma sak här, damm och smuts mm. Det verkar saknas ett kallrasspjäll. Drar det kallt när fläkten inte går ?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Det är luft ut från huset, sannolikt gråare till färgen än tilluften.
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
Det gråa du ser är det som dammar omkring inne i ditt hus. Från textiler och dyl.
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
M Jenna Tengvall skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Jag skrev en fråga igår gällande ventilation, om det var mögel som fanns i dem. Jag har idag en ny fråga (gällande ventilationen på toaletten) , om det är så att ni anser mina frågor vara dumma osv så måste ni inte besvara mej. Jag ställer frågor här för att jag tror att det är här som jag kan få bäst och kunnigast svar. : Ventilationen på toaletten heter ”Fresh intellivent”, jag vet inte vad det betyder eller vad den har för du funktion. Om luft åker både in och ut (?) , ut borde de åka eftersom det är ifrån ett badrum. Jag öppnade denna för att titta i den som jag gjort med de andra ventilationerna i huset. Till skillnad från de andra som hade en massa svart smuts i sej så hade denna ventilation på toaletten grått smuts i sej , varför och vad är det? Kommer det gråa inifrån inomhusluften eller kommer det utifrån? Jag har torkat mkt tvätt på toaletten tidigare, är det därifrån eller varifrån kommer det gråa? Infogar några bilder, en bild på hur den ser ut, en utan blixt och resten invändigt i ventilationen med blixt. Tack på förhand. Ha en fin söndag så länge. Vänliga hälsningar
Här har du manualen och en fläkt ska då rengöras med intervall.
Tillverkaren rekommenderar 2 gånger/år.
Sidan 13 och framåt om underhåll
https://fresh.se/storage/7BB2BAEFF4...l Bathroom fan Intellivent SE, NO, DK, FI.pdf
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur grått dammet blir beror på luftens föroreningar. I innerstadsmiljö blir dammet alltid svart, ute på landet kan det bli ljusgrått. Eldas det i grannskapet blir det mörkare p g a sot. Använder man mycket levande ljus så gör soten från ljusen dammet mörkare, har man mycket mörka textilier i hemmet så blir dammet mörkare o s v. Just textilier är ju en av de huvudsakliga dammkällorna inomhus. Förutom vi människor, men vi har ju också textilier på oss mest hela tiden.

Kan var bra att städa kanalerna någon gång om året. Men ingen gör nog det med den frekvensen...
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samma sak här, damm och smuts mm. Det verkar saknas ett kallrasspjäll. Drar det kallt när fläkten inte går ?
ja , det drar in luft så smått när den inte är igång. Men varför är det skillnad på färgen på dammet?
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur grått dammet blir beror på luftens föroreningar. I innerstadsmiljö blir dammet alltid svart, ute på landet kan det bli ljusgrått. Eldas det i grannskapet blir det mörkare p g a sot. Använder man mycket levande ljus så gör soten från ljusen dammet mörkare, har man mycket mörka textilier i hemmet så blir dammet mörkare o s v. Just textilier är ju en av de huvudsakliga dammkällorna inomhus. Förutom vi människor, men vi har ju också textilier på oss mest hela tiden.

Kan var bra att städa kanalerna någon gång om året. Men ingen gör nog det med den frekvensen...
okej, tack för svaret. Det jag funderar över mest är varför det är svart i husets övriga ventiler men grått i den på badrummet, vad det beror på.
 
M
M Mapet890 skrev:
Det är luft ut från huset, sannolikt gråare till färgen än tilluften.
så den i badrummet är grå eftersom det är luften som ska ut ifrån huset? Och de andra övriga ventilerna i huset är svarta eftersom det är tilluft som kommer utifrån ?
 
Claes Sörmland
M Jenna Tengvall skrev:
okej, tack för svaret. Det jag funderar över mest är varför det är svart i husets övriga ventiler men grått i den på badrummet, vad det beror på.
Tänker att i ett förorenat tätortsgrannskap så är det väl svart i tilluftsventiler och grått i frånluftsventiler. D v s sotpartiklar kommer in från den trista luften i grannskapet och fastnar i tilluftsventilens kanal. Här är det ju en frånluftskanal som det mesta av dammet kommer ju från ditt hem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
Tror inte gaser i samband med tarmtömning inverkar på prylarna i ventillationen;)
 
  • Gilla
Moa lind
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att i ett förorenat tätortsgrannskap så är det väl svart i tilluftsventiler och grått i frånluftsventiler. D v s sotpartiklar kommer in från den trista luften i grannskapet och fastnar i tilluftsventilens kanal. Här är det ju en frånluftskanal som det mesta av dammet kommer ju från ditt hem.
Okej, tack. Jag bor i ett sommarstuge-område 150 meter från vattnet. Okej, så då är husets andra ventiler luft utifrån. Och denna på toaletten är inifrån, ser det ut likadant i andra människor frånluftskanal eller var det mycket i min? Jag har hyrt detta hus i två år och hade ingen aning om att man ens skulle titta i dessa
 
M Jenna Tengvall skrev:
så den i badrummet är grå eftersom det är luften som ska ut ifrån huset? Och de andra övriga ventilerna i huset är svarta eftersom det är tilluft som kommer utifrån ?
Ja, jag tänker så.
 
M
H Hybro skrev:
Tror inte gaser i samband med tarmtömning inverkar på prylarna i ventillationen;)
tror du inte? Hah gode gud
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.