Hej!

Håller på att renovera ett innertak just nu och har snart kommit så pass att det är dags att spika fast själva taket/brädorna. Problemet är bara att jag inte vet vad det jag vill ha heter. Det är som råspont fast lite längre spont så det blir en springa omkring 3-4mm. Nån som har svaret till mig?
Det var en som sa förlängd spont men det var helt fel då jag kollade upp hur det såg ut. Har försökt hitta olika sidor på internet som säljer sånt här dock utan någon större framgång. Nån idé vart man kan få tag på det?

Skickar med ett par bilder så blir det kanske lite enklare att avgöra.

Tack på förhand! :)
 
  • IMG_1205.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1201smal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Skulle man inte kunna spika dit råspont, men sätta en tumstocksände mellan varje bräda för att få lämplig springa?
 
jag tror att det du söker heter slätspont, men du kan använda råspont om du ska måla den f , det torkar sedan en del så att du får springan med tideneftersom trä torkar en aning
 
pärlspont tror jag det kallas? nån som håller med?
 
Mikael_L
Peter_Bromma skrev:
pärlspont tror jag det kallas? nån som håller med?
Näää
Det TS har på bilderna är inte pårlspont.

parlspont_ute_staende.jpg
Pärlspont.
 
tack för alla svar. jag tror att den sista lösningen blir att jag köper råspont och sedan fräser ut lite extra så att jag får det spår jag vill ha. tycker det låter lite fel att lägga isär dem så att inte sponten ligger i botten.
 
springpanel finns om du inte vill kludda med råspont
 
i slutändan fick jag ändå tag på den panelen jag sökte - funkispanel heter den :)
 
hm,, springan bestämmer du ju själv? V ad är problemet egentligen?? Förstår faktiskt inte vad det är du vill göra???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.