Jag är på gång att eventuellt köpa en fiskestuga i dalarna. Jag ska upp och titta på huset men har hittat något knas med timmerväggen, är själv ingen expert på hus. Finns det någon som vet vad detta kan vara och om jag borde strunta i att åka och kika på huset. 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här i Falun så finns det en del gamla hus där träet i praktiken blivit impregnerat av alla luftföroreningar som kom från hyttor och rostugnar förr i tiden. Jag kan dock inte avgöra om det är det som hänt med ditt hus.

Lite lokalhistoria.
 
Ser ju ut som det blivit kol? Brand?
 
Ser ut som om någon försökt tjära glasullsdrev. Borde ha varit lindrev och då går det bra med tjära.
 
Det ser ut som det brunnit någon gång, men kan lika gärna vara solen som slitit på träet.
Håller med att det ser ut som någon tätat med glasfiber och sen tjärat.
Huset är säkert flyttat flera gånger, om inte annat kan man gissa det på den "nya" grunden.
Åk du och titta, det ser gediget ut.
 
Vad är det värsta som det vara?
 
Foskros skrev:
Vad är det värsta som det vara?
PCB? Dioxinspetsad kreosot? ;)

Åk du och titta på stugan först. Jag är mer och mer övertygad om att det svarta är tjära. Kanske med lite kimrök iblandad. Man ser att det sticker igenom lite röd ton på en av bilderna och då kan det säkert vara vanlig hederlig trätjära.
 
  • Gilla
Caesell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.