Jag har ett vindsrum där det i efterhand satts in ett element, där rören kommer in från väggen sitter det en ventil eller nåt sånt innan rören forsätter till elementet. Nån som vet vad det är? Jag hoppas att det är avstängningsventiler eftersom jag behöver ta ner elementet tillfälligt.

Element1.JPG


Element2.JPG
 
Ser ut som luftventiler.
 
För att lufta systemet alltså? Men det sitter ju i vanlig ordning en luftning på elementet en halvmeter bort? Räcker inte det?
 
Ingen Aning, beror på hur rören är dragna.
 
Den "ventilen" med spårskruv är en luftnippel varför den sitter där den gör kan nog ingen svara på förrutom den som satt dit den ;)
 
rör den inte !!
dom har en förmåga att bli dåliga och läcka med tiden, de heter tacovent och är en automatisk avluftare
 
Så värst automatiska är de ju inte alls, jag har en exaktg likadan på min solanläggning och den kan man skruva åt och då kommer varken luft eller vatten därur.
 
OK, tack för svaren!

Hur funkar tacovent? Borde det inte pysa ut lite vatten med luften?



Jag hade ju hoppats på att det var avstängningar så att jag kunde ta ner elementet under renovering... men, men... får lösa det på nåt annat sätt!
 
v-g skrev:
Så värst automatiska är de ju inte alls, jag har en exaktg likadan på min solanläggning och den kan man skruva åt och då kommer varken luft eller vatten därur.

http://www.flowcontrol.se/produkter/avluftare/taco_vent/

tro mig, om de suttit ett par år är de värdelösa och har förlorat det mesta av sin automatiska funktion , med de är ena hejare på att läcka om man pillar med dem efter lång tid
 
Håller med föregående talare, har dom inte blivit lossade på några år så är det nästan omöjligt att lufta utan att det läcker efteråt. Detta pga att packning ofta blir skadad då man skruvar upp den.
 
Byt ut dessa!!! De kommer för eller senare att börja att läcka. Även om du inte rör luftningarna kan de öppna om det kommer luft till dom. Sen är det troligt att de inte stänger efter de släppt ut luften. Ersätt med vanliga luftnipplar om dom är placerade på en högpunkt, annars plugga T-rören...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.