Första sommaren i huset så nu börjar man ju se lite vad som växer och sådär och på ett ställe så har marken fullkomligt exploderat av någon typ av buske med silvriga blad. Kommer miljoner småskott upp ur marken flera meter ifrån vad som tycks vara huvudbusken (se bild). Själva skotten syns inte på bilden här utan dom är flera meter ifrån.

Vad är det och hur får jag bort det? Är nog ett femtiotal små skott som kommer rakt upp i gräsmattan, ser förjävligt ut :crysmile:

Är det att riva bort det fysiskt som gäller eller kan man bekämpa med något bra medel?

*edit*
Det verkar ju vara en vanlig "Silverbuske". Så enkelt var det kanske. Återstår att hitta något bra sätt att bli av med den bara.
http://www.grobar.se/Vaxtdatabas/670/Silverbuske
 
  • Buske med silvriga blad bland annan grönska möjligen en "Silverbuske", vildvuxet område i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Är det en buske med vedartad stam?
Jag undrar för buskar brukar inte fröså sig i sådan mängd. Men oavsett lär nog inte något högväxande trivas när det blir klippt med gräsklipparen en gång i veckan. Plantor som har grott nu under våren lär ju inte mycket till rötter och borde vara rätt lätta att dra upp, jag har dragit upp många frösådda lönnar, björkar och ekar under vårarna.
 
Det är nog en silverbuske skulle jag tro, ökänd för att sprida sig med rotskott.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Okej, är det rotskott är det ju en annan sak för dem drar man ju inte upp så lätt. Jag brukade dra och gräva upp rotskotten från grannens vresrosor i hela dess längd om möjligt, det blev fula spår i gräsmattan men de växte igen på någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.