Den här (se bild) vad det nu är har börjat surra ganska högljudd. Det står ASEA på den men inget annat vad jag kan se.
 
  • Äldre ASEA elektrisk apparat i ett elskåp omgiven av flera säkringsdosor, markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en låda med en kontaktor i, vad den styr är lite svårare att gissa. Har du nått kopplingsur eller termostat? Gruppschemat kan kanske ge en ledtråd.
 
Ok! Om den går till nr 19 så står det att den är för handukstork duschrum + golvvärme. Kan det vara rimligt? (kan väldigt lite om det här). Ser att det finns lite moderna varianter i dag om jag vill byta ut den? Ska dock byta hela elcentralen till en nyare snart när elektrikern har tid. Då kanske den här följer med i bytet antar jag och förhoppningsvis slipper jag surret?
 
Det finns inget som säger att den hör till grupp 19 på bilden.
 
  • Gilla
b3astie
  • Laddar…
Det är en enkel operation att byta kontaktor till en ny och tyst. Men för att veta vad som behövs måste man öppna kåpan och se vd det är för storlek och manöverspänning på den som sitter där i dag. Om du ringer till en elektriker och berättar om missljudet kan han ta med sig några olika kontaktorer och själva bytet tar kanske 15 minuter, sedan tillkommer det ju lite res och ställtid.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är en enkel operation att byta kontaktor till en ny och tyst. Men för att veta vad som behövs måste man öppna kåpan och se vd det är för storlek och manöverspänning på den som sitter där i dag. Om du ringer till en elektriker och berättar om missljudet kan han ta med sig några olika kontaktorer och själva bytet tar kanske 15 minuter, sedan tillkommer det ju lite res och ställtid.
Toppen, tack!
 
Nu syns inte allt som finns vid/på centralen, men var inte ovanlig förr att sätta en kontaktor som styrdes av nätägaren, nattaxa för att värma VVB på natten, numera en utrotad funktion. Den brummar, sitter säkert en kontaktor EG 10 i den och så länge som den surrar är den till, så du har varmvatten, drar du ut en säkring och den slutar surra, blir det troligtvis ingen VV efter något dygn. Allt som finns där river elektrikern och kopplar om.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.