Gräsmattan är invaderad av ogräs i form av någon sorts blomster.
Vad är det och hur får jag bort det??
Se bilder.
/mvh
 
  • DSC_3280.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3278.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte vad det är för ogräs, men var är gräsmattan? Kan bara se ogräs. Jag skulle manuellt gå och dra upp alla plantorna a.s.a.p innan de fröar och problemet blir värre och sedan stödså. Känns som att det inte är en etablerad gräsmatta, med tanken på mängden ogräs och höjden på detta (gräsmattan ser inte direkt nyklippt ut...;)) När är den sådd?
 
Du får dessa pga avsaknaden av gräs. En rejäl helrenovering av gräsmattan behövs för att få fart på gräset. Då försvinner ogräset automatiskt. Nu får de växa ostört.

Vertikalskär, stödså, dressa och gödsla så är de borta innan sommaren är slut.
 
Det är sant att gräsmattan är sk*t rent ut sagt. Den är sådd för 17 år sen.... Grejen är den att dessa växter har dykt upp i stor mängd i år. Gumman har klippt "Ogräsmattan" häromdagen så jag kan lägga upp en ny bild på "öknen" om ni vill.

How ever, tack för tipsen. Det kanske blir stenparti istället för gräsmatta bakom huset.
Alla hus i området har en mindre form av öken bakom huset.. Så en helrenovering av gräsmattan eller ett stenparti kan alltså vara lösningen.
mvh Micke
 
Redigerat:
Hur ofta klipper ni gräsmattan? Känns som att detta ogräs som blir högt skulle ha svårt att etablera sig om ni klippte 2ggr/v. Hur är det med gödning av gräsmattan, sköter ni det?
Vad jag kunnat läsa mig till så är det tämligen enkelt att ha en "fin" gräsmatta, bara man sköter gödning, klippning och vattning. Men börjar man slarva så ligger ogräset där och bara väntar på att få gro och visa upp sig.
Brorsan har i princip enbart mossa och maskrosor på tomten, men så har de haft på gödning en gång på 10 år och klipper när det ser för högt ut (maskrosorna...). De trivs dock med mattan och det är ju det som räknas.
Själv har jag gett mig katten på att ha en paradmatta (rullade ut den för 5 v. sedan), dock skall tilläggas att vi endast har 50 kvm gräsmatta så det är ju ingen match att sköta denna jämfört med alla (även ni?) som har 10, 20, 50 ggr större matta.
Är faktiskt fascinerad över hur fin gräsmattan är redan nu efter så kort tid, visst det finns några skarvar som ser lite tacky ut och en och annan brun fläck men när det torkat upp lite så blir det på med lite toppdress och stödså skarvarna.
Sen återstår det att se om ambitionen består eller om jag faller in i standard gräsmattan med maskrosor och klöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.