Marike
Hej. Har ett litet, vildväxande snår. Ska rensa och få lite stil på det. Men nu är det en klättrande växt, typ ranka som är fin som jag vill behålla.
Problemet är att jag inte vet vad det är och då vet jag så klart inte heller hur jag ska få den att trivas. Den har ju trivts i det skuggiga snåret, men det var snåret jag ville förändra.
Har letat på bildsök men ej funnit.
 
  • Gröna blad och omogna bär av en klättrande växt i skuggigt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marike
Den är städsegrön precis som benveden.
 
  • Städsegröna växter med bärliknande frukter och grön-vit brokiga blad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först trodde jag det var murgröna Hedera helix men det stämmer inte riktigt med formen på bladspetsen. Det andra alternativet är eldtorn Pyracantha. Jag är osäker men sätter en slant på eldtorn.

Oavsett, när bären mognar får du svaret.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är en klätterbenved, Euonymus fortunei.
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Marike
A Abies koreana skrev:
Först trodde jag det var murgröna Hedera helix men det stämmer inte riktigt med formen på bladspetsen. Det andra alternativet är eldtorn Pyracantha. Jag är osäker men sätter en slant på eldtorn.

Oavsett, när bären mognar får du svaret.
Hej. jag fick också svaret murgröna från Odla forum. Men tycker som du, det stämmer inte till 100%,även frukterna avviker i utseendet. Hoppas det är något mindre giftigt så jag kan ha den kvar.
Vad menar med " när bären mognar ", vilka alternativ finns det?
 
Marike
" Benved är en giftig trädgårdsväxt. Det ska du vara medveten om innan du bestämmer dig för att köpa benved. Hela växten är giftig för människor, bären är till och med dödligt giftiga "
Jaha. Känns nu som att jag måste ta bort all Benved, måste ju tänka på barnbarnen.
 
Marike
Kollade frukterna på den spräckliga benveden som ses i bakgrunden på mitt foto. Förutom att de är ljusare ser de ut som de på objektet som omfrågats. Säkert är det då Benved.
 
Claes Sörmland
Marike Marike skrev:
Jaha. Känns nu som att jag måste ta bort all Benved, måste ju tänka på barnbarnen.
Förgiftning av barn p g a trädgårdsväxter är enormt ovanligt. Inte en högriskgrej. Större risk för drunkning och fallskador.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det är ovanligt med förgiftningsfall i trädgårdar. Jag har, sedan min nya trädgård anlades, fått 5 barnbarn. Dessa tillbringar merparten av tiden hos mig i trädgården. Det är självklart att jag håller koll på dem från krypåldern. Därefter lära dem att tex fingerborgsblomman är farlig, att jag varit extra noga med att klippa taxusens bär (även barren är ju farliga men inte så lockande) och tex benvedsbären handplockade i deras värsta nyfikenhetsålder. Det var nog värre med alla små legobitar om jag ska vara ärlig. Småttingar kräver tillsyn. Syskon/kusiner har lärt sig efterhand. Fallskador och trafiken är värre. Och mor/farföräldrar ska nog inte stressa alltför mycket.
 
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.