Åkte förbi det här huset i sommar. Har aldrig sett plåten ligga i rutor sådär förut. Någon som vet vad det kallas?

ImageUploadedByByggahus.se1406571631.513117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
vanligt falsat plåttak man kan göra i såna skiver. man behöver inte "fulllängder".
snyggast tycker jag det blir när det är förskjutet.
 
S
även kallad "skivtäckning"
 
Det är väl skivtäckning? Tror det är vanligast att man förskjuter skarvarna horisontellt, och då blir det ett annat intryck.

Edit: trea på bollen :)
 
Är som sagt vanlig skivtäckning men oftast förskjuter skarvarna som på min bild om man förskjuter skarvarna eller inte är en utseende sak.


DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Med förskjutna skarvar har jag ju sett tidigare när jag tänker efter, fast jag visste inte vad det heter. Håller med om att det är snyggare med förskjutna skarvar.
 
Ser tyvärr för bedrövligt ut.

Men men, som nämnts är det skivtäckning. Förr, när man enkelfalsade lades plåten som på bilden. Senare började man dubbelfalsa eftersom enkelfalsning inte håller så tätt, då började man med förskjutna skarvar efter som det blir för tjockt att dubbelfalsa fyra plåtar som möts i ett hörn.

Kanske ser det för bedrövligt ut just för att de försökt dubbelfalsa en tak med skivtäckning utan att förskjuta skarvarna.

Det är alltså inte en utseendesak att förskjuta skarvarna utan något som skedde historiskt av praktiska skäl.
 
thomasx skrev:
Det är alltså inte en utseendesak att förskjuta skarvarna utan något som skedde historiskt av praktiska skäl.
Att man gick över mer till förskjutna skarvar när man börja dubbelfalsa är delvis rätt då blev mycket vanligare men har sett väldigt många gammal tak som är enkelfalsning och har förskjutna skarvar. Men man kan dubbelfalsa utan att ha förskjutna skarvar man flyttar dom bara några cementerar så man kan fallsa detta påstås vara bättre med t.e.x koppar som rör sej mycket vet inte om det stämmer. Men tycker själv att det är mycket snyggare med förskjutna skarvar.

bild-10.1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I sanningens namn så är även det förskjutna skarvar, bara inte lika mycket ;)
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Åkte förbi det här huset i sommar. Har aldrig sett plåten ligga i rutor sådär förut. Någon som vet vad det kallas?

[bild]
Läste ditt blogg inlägg "Inspireras av fina falsade plåttak" där du har en bild på exakt ett sånt tak även flera med så kallat förskjuter skarvarna under falsat plåttak vilket det är men borde märkas som skivtäckning då det har annat utseende och pris. Är lite som ler tegel och betong pannor båda är pannor men är inte samma sak.

Inspireras av fina falsade plåttak:
http://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3487-inspireras-av-fina-falsade-plattak.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.