Blev förtjust i det här fina trädet. Men vad är det? Välvårdat grönt träd med kompakt krona på en gräsmatta, framför ett grått hus med fönster med röda fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gren med gröna, rundade blad på mörk bakgrund, fråga om trädsort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
yonna
  • Laddar…
KristinaRT
Klotrobinia
 
  • Gilla
Långfarare och 1 till
  • Laddar…
Står också korrekt i gräsmatta som regelbundet klipper rotskotten.
 
Problemet med Robinia är att de växer vilt i östra nordamerika, alltså där det visserligen är kalla vintrar, men långa och heta somrar. Här i Sverige väntar dom gärna in i juni innan löven kommer, åtminstone en månad efter de tidiga svenska träden. Sedan blir de abrupt avbrutna på hösten när det blir kallt långt innan de är beredda. Då fryser en god del av årstillväxten bort. Men visst, bor man i Skåne, Blekinge eller annan varmare del av landet funkar det kanske bättre. Själv kommer jag ta bort min Robinia, som visserligen är en vanlig och ingen klotformig. Skall bara vänta några år till så stammen grovar till sig lite så jag kan spara den som minne.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Har 3 klotrobinior här på Österlen. Det är riktigt att de tänder senare än andra träd, runt början av maj, då jag klipper dem som igelkottar. På hösten får de ingen färgförändring utan släpper bara de gröna bladen. De är annars väldigt trevliga och lummiga.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Problemet med Robinia är att de växer vilt i östra nordamerika, alltså där det visserligen är kalla vintrar, men långa och heta somrar. Här i Sverige väntar dom gärna in i juni innan löven kommer, åtminstone en månad efter de tidiga svenska träden. Sedan blir de abrupt avbrutna på hösten när det blir kallt långt innan de är beredda. Då fryser en god del av årstillväxten bort. Men visst, bor man i Skåne, Blekinge eller annan varmare del av landet funkar det kanske bättre. Själv kommer jag ta bort min Robinia, som visserligen är en vanlig och ingen klotformig. Skall bara vänta några år till så stammen grovar till sig lite så jag kan spara den som minne.
Ok, det här fina exemplaret hittade jag i Blekinge. Själv skall jag plantera i Bohuslän. Tyckte om forn, storlek och den ljusa fina färgen. Får väl försöka hitta något annat.
 
Kan väl vara värt testa i Bohuslän om det inte är direkt vid stranden med lite skydd? Med stamhöjd på 160/180 cm blir det inom få år som din bild.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ok, det här fina exemplaret hittade jag i Blekinge. Själv skall jag plantera i Bohuslän. Tyckte om forn, storlek och den ljusa fina färgen. Får väl försöka hitta något annat.
Jag bor själv i närheten av Munkedal, men om du bor nere närmare Göteborg så är det ju lite varmare där. Men var beredd på att löven kommer efter nästan allt annat i trädgården.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.