Någon som vet vad det här är för material? Det satt som innervägg nedanför fönstren på min glasveranda. Huset är byggt 1965

Jag har tyvärr ovetandes rivit bort det redan så lite orolig när en granne påpekade att det såg ut som eternit-plattor.
 
  • Röd yta med möjlig eternit-spånskiva och vit fog, indikerar gammal byggmaterial i fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bitar av grått, möjligen eternitliknande material, mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderslitna gråa plattor i en röd hink, misstänkta att vara gamla eternitplattor från 1965.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasveranda med planktak och röda väggar, tomma där innervägg en gång suttit, med en del träreglar och en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror också att det är asbest dessvärre. Så vädra och stoppa rivningen fram tills dess du eller någon annan kan göra det på ett säkert sätt. Det går att hantera asbest med rätt skyddsutrustning och genom att kapsla in och deponera på ett kontrollerat sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vill du veta så är det väl i princip analys som gäller.

Jag har använt Evema, de var billiga och trevliga.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
C carinaboren skrev:
Någon som vet vad det här är för material? Det satt som innervägg nedanför fönstren på min glasveranda. Huset är byggt 1965

Jag har tyvärr ovetandes rivit bort det redan så lite orolig när en granne påpekade att det såg ut som eternit-plattor.
Mycket möjligt att det är eternit och ha.r du brutit loss det. Bry dig inte, redan borta och inget kommer att hända med dig, ska till ÅVC bara i täta säckar. Det med asbets har blivit en återkommnde sak på forumet. Det är inte farligt i sig om det inte bearbetas med såg eller annat så det dammar. Dommedagen är inte här än, som en del framhäver och ska vara livsfarligt, genom att nästan bara titta på det. Eller ligger som tak eller utsida som panel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O onaka skrev:
Jag tror också att det är asbest dessvärre. Så vädra och stoppa rivningen fram tills dess du eller någon annan kan göra det på ett säkert sätt. Det går att hantera asbest med rätt skyddsutrustning och genom att kapsla in och deponera på ett kontrollerat sätt.
Tack för svar, har dock redan rivit bort det. Nu får det nog ligga tills det kommer en sanering firma och hämtar det. Verkar vara svårt att lämna det på en ÅVC då man bara får lämna en liten kasse där.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill du veta så är det väl i princip analys som gäller.

Jag har använt Evema, de var billiga och trevliga.
Tack för tips, får skicka in ett prov och ta det därifrån.
 
J jonaserik skrev:
Mycket möjligt att det är eternit och ha.r du brutit loss det. Bry dig inte, redan borta och inget kommer att hända med dig, ska till ÅVC bara i täta säckar. Det med asbets har blivit en återkommnde sak på forumet. Det är inte farligt i sig om det inte bearbetas med såg eller annat så det dammar. Dommedagen är inte här än, som en del framhäver och ska vara livsfarligt, genom att nästan bara titta på det. Eller ligger som tak eller utsida som panel.
Jag har ju i princip brutit sönder det då jag gick hårt med en kofot för att få bort det. Skönt att du skriver att jag inte behöver vara så himla orolig, vilket jag faktiskt har varit. Verkar vara svårt att bli av med det på en ÅVC då dom bara tar emot mindre förpackningar. Det här rör sig o. 4m2
 
B
Hos oss får man lämna en liten kasse asbest gratis på åvc. Större mängd än så får man åka till en speciell plats, väga in sig, väga ut och betala per kg istället.

Så fråga din ÅVC vad man ska göra med större mängder än en bärkasse.

Personligen har jag aldrig förstått det upplägget. Lär ju vara en hel del snåla personer som kastar det i den gröna tunnan istället för att gå igenom den proceduren och betala för sig.
 
C carinaboren skrev:
Jag har ju i princip brutit sönder det då jag gick hårt med en kofot för att få bort det. Skönt att du skriver att jag inte behöver vara så himla orolig, vilket jag faktiskt har varit. Verkar vara svårt att bli av med det på en ÅVC då dom bara tar emot mindre förpackningar. Det här rör sig o. 4m2
Det är en mindre mängd, har du frågat hur mycket som får lämnas, Om jag inte har fel så ska dom ta emot från privatpersoner mindre mängder. Det är mång som bygger om och river ventilationtrummor som är från kök, det var det vanligaste att ha förr i tiden som brandsäkerhet. Ta skrotet och åk dit. Och läs på kommunens hem sida först om det, så du är säker på att lämna. Då fotfolket kan ha egna ideer om detta.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Hos oss får man lämna en liten kasse asbest gratis på åvc. Större mängd än så får man åka till en speciell plats, väga in sig, väga ut och betala per kg istället.

Så fråga din ÅVC vad man ska göra med större mängder än en bärkasse.

Personligen har jag aldrig förstått det upplägget. Lär ju vara en hel del snåla personer som kastar det i den gröna tunnan istället för att gå igenom den proceduren och betala för sig.
Jepp 4 m2 är inte mycket och går att bryta i mindre bitar utan man skulle bli kontaminerad av det. Några bitar i påsen varje vecka som försvinner det. Inte riktigt i tänk på det, men vad gör man.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det där är inte eternit. Eternit innehåller 80-90% cement och 10-20% asbest, och är ett hårt material. Av bild 1 att döma, så ser materialet ganska mjukt ut, så skivorna är möjligen 100% asbest. Kan isåfall frigöras betydande mängd asbestfibrer vid bearbetning. Var försiktig.
 
A academia skrev:
Det där är inte eternit. Eternit innehåller 80-90% cement och 10-20% asbest, och är ett hårt material. Av bild 1 att döma, så ser materialet ganska mjukt ut, så skivorna är möjligen 100% asbest. Kan isåfall frigöras betydande mängd asbestfibrer vid bearbetning. Var försiktig.
Skivorna är hårda och ganska tunga
 
Får jag gissa så är det där ingen eternit iallafall. Det är är mer poröst. Färgen är också fel. Det är nog snarast något gips-/kalk-/cementbaserat.
Dock kan de flesta material från den tiden innehålla små mängder av asbest, så säker kan man ändå inte vara.
 
Om det redan är gjort så parketterar du dem och skickar till återvinningen.

Sen ser du till att glömma det och njuter av sommaren med allt vad det innebär.

Om du inte får lämna så mycket så kolla med kranskommunerna.

Men häng iaf inte upp dig på vad som är gjort. Extremt liten risk och det går inte att reversera.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag tycker det inte ser ut som nå asbestrelaterat. Mer nån nyare typ av fibercement skiva typ. Är ju liksom inte ens säkert att de sattes dit 1965 bara för att huset byggdes då.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.