Jag håller som bäst på att renovera/sanera min källare/skyddsrum och hittade denna golvbrunn bakom tryckstegringspumpen i den inre pumpcentralen.

Den andra bilden är på en skum trumma/tank som står vid pumpen. Är det någon som vet vad det är? Det är ingen el kopplad till den utan den är bara ansluten till pumpen.
 
  • golvbrunn_inre_pumpcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skum_trumma_inre_pumpcentral.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn med oljespärr ??
 
Ok tack! Antar att det går att använda den tillfälligt för en avfuktare om man städar upp den? Jag ska bila upp alla brunnar och byta till plast så fort som möjligt.

Vet någon vad trumman är?
 
Detta är en golvbrunn för skyddsrum... Den går att stänga så att inget utifrån kan komma in. Har för mej att axeln i mitten har en fyrkantsfattning och kan skruvas upp. Ventilationen ska också pluggas om ryssen kommer. Alltså helt tätt....
 
Redigerat:
Jo skyddsrummet har en eget sluten tank dold en bit från huset. När den töms brukar det bli ungefär 7 kubik och då visar den inga tecken på att vara full.

Resten av huset har en trekammarbrunn.

När vi tömmer båda samtidigt får slambilen komma tom annars får han åka två vändor.

Fortfarande inga bud på tanken?

Den är alltså bara ansluten till tryckstegringspumpen och inget annat. Den har nivåvakter och någon form av tjärad insida. Den har ingen värmefunktion alls vad jag kan se.
 
stiges skrev:
Detta är en golvbrunn för skyddsrum... Den går att stänga så att inget utifrån kan komma in. Har för mej att axeln i mitten har en fyrkantsfattning och kan skruvas upp. Ventilationen ska också pluggas om ryssen kommer. Alltså helt tätt....
Helt rätt angående fyrkantsfattningen. Ventilationen är ett helt kapitel för sig. Har precis hittat en filterkammare till...
 
Fick svar angående trumman idag. En tank för färskvatten...
 
Perfekt att ha ett skyddsrum om det "smäller"...
 
Jag kommer att posta lite i projekt tråden istället med lite bilder från bunkern och huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.