I ett litet gästhus/verkstad är det en 30 år gammal värmeväxlare till vattenburen golvvärme som inte riktigt fungerar.
Var där igår (hos föräldrarna) och systemet var avstängt. Satte på strömbrytaren och själva cirkulationspumpen fungerar, men vi fick inte någon förändring i temp när jag var där.

Troligen behövs värmeväxlaren bytas men innan jag ringer vvs firma så undrar jag var det är för don som sitter på det vänstra röret, den ljusgråa plastbiten, ser ut som om det är någon givare (?) eftersom den har en smal kabel till en dosa.

Tyvärr har min pappa numera lite taskigt minne och har svårt att komma ihåg detaljerna och såg donet först nu när jag kollade på bilden.
 
  • Värmesystem med kopparledningar och cirkulationspump i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som en termostat med extern tempprob. Ny syns det tyvärr inte hur det ser ut till vänster så det är svårt att säga hur den används. Som vanlig termostat eller som max-termostat för att skydda golven.
 
Det är ett termodon ( samma som sitter på fördelare till GV ) som får en spänning från något, går en kabel, gammal EKUA åt vänster. Säkert någon reglering för tempen på golvvärmen som ska ge värme i rummet.
 
Ja, precis termodon! Ser det också nu när jag tittar närmare på bilden i detalj.
 
J jonaserik skrev:
Det är ett termodon ( samma som sitter på fördelare till GV ) som får en spänning från något, går en kabel, gammal EKUA åt vänster. Säkert någon reglering för tempen på golvvärmen som ska ge värme i rummet.
Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.