Jag har den här brunnen på tomten, och vet inte riktigt vad den är till för.
Den är ca 1,80 djup och har bottennivån ca 50cm under källargolvet. Den har en större anslutning i bottennivån och ett antal mindre hål som ser borrade ut i den understa sektionen. Inget annat golv än makadam. Den bör vara från 60-talet då huset är byggt då.
Den är helt torr och den har alltid varit det när jag tittat ned i den..

Jag anar att den kan ha något med dräneringen att göra, i så fall är det något jag kan/bör använda när jag dränerar om, vilket fuktgenomslagen på källarväggarna visar att det börjar bli dags för..
 
  • IMG_0827.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0828.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Akar58
  • Laddar…
capelito skrev:
... i så fall är det något jag kan/bör använda när jag dränerar om, vilket fuktgenomslagen på källarväggarna visar att det börjar bli dags för..
Brunnen är samlingsbrunn för dräneringen om brunnen ligger nära huset på nedre sidan. Undrar hur kan du dränera om, ifall du vet ens vad en sån brunn är och vad det har med dräneringen att göra. Nu när du vet vad brunnen är, kan du väl säja vad betyder den saken att brunnen är torr. Ja, alldeles riktigt. Det betyder att det finns iget vatten i den. Men varför? Skulle det finnas vatten där och precis när? Tro inte att när du tittar dit. Det spelar ingen roll. Våren är den tiden när det kan rinna vatten till brunnen. Om det inte rinner, kan det betyda att varken där finns inget vatten i närheten alls, eller att dräneringsrör fungerar inte. Du kan inte veta vilket gäller. Så du måste kolla vatten i källarväggarna. Fukten visar ingenting on vattnets närvaro. Det finns mer fukt i luften än i marken.
 
Tack, då vet jag att Pjohan varken kan vara trevlig eller skriva så man förstår.
Någon annan?
 
  • Gilla
Joro77
  • Laddar…
Hej,

ja det ser onekligen ut som en dräneringsbrunn. Att det inte finns något vatten i den kan ju vara både bra och dåligt.
Antingen har du inget vatten att dränera runt huset då huset i övrigt står i sådana markförhållanden att det självdränerar, eller är dräneringen igensatt av slam och fungerar inte längre. Du torde ha en dränering av tegelrör som ofta rör sig i skarvarna och då släpper in skräp vilket till slut sätter igen dem.

Det är dock lite svårt att se exakt hur anslutningarna i din brunn ser ut, lite suddiga bilder där :).
Principen är dock att det mynnar in ett antal rör i brunnen. Ett är lägre placerat än de andra och detta leder ut antingen till en stenkista, avloppet eller dagvattnet. I ditt fall och från 60 torde det gå till antingen stenkista eller avlopp kite beroende på hur ditt hus ligger.

Bygger du om det i dag kommer kommunen sannolikt kräva att det ansluts till dagvattnet då rening av regnvatten/dränage som är rent kostar kommunerna pengar samt belastar avloppsnätet.

Men den stora frågan är om du har mättt upp fukt i väggar och golv i källaren. Har du det är dräneringen dålig.

Jag har dränerat om ett hus från 50 och det var inte roligt och skulle jag göra det igen så vete tusan om jag inte hade tagit en firma :)

ca 2000/löpmeter lite beroende på hur djupt de måste gräva för att frilägga ca 40 cm ner under sulan snett ut i ca 45 graders lutning från huset.
 
W
capelito skrev:
Tack, då vet jag att Pjohan varken kan vara trevlig eller skriva så man förstår.
Någon annan?
Haha, klockrent svar på ett inte helt klockrent inlägg :)
Sorry att jag inte kunde tillföra något konkret i frågan.
 
hakjar skrev:
....gräva för att frilägga ca 40 cm ner under sulan snett ut i ca 45 graders lutning från huset.
45 grader är lite för brant! Bör inte vara brantare än friktionsvinkeln.
På säkra sidan om man lägger sig på 30 grader från horisontalplanet.
 
Tack så mycket,
Det är inte så att det mynnar flera rör i brunnen, endast ett större i bottennivån, de andra mindre borrade hålen är så stora att man precis får in ett finger i dem, men jag ser inga rör anslutna, och verkar det inte lite smått?
 
Tejpa fast en videokamera på en lång stör och sänk ner i brunnen vetja....
 
Har 3 liknande brunnar på min tomt (hus byggt 1940)...

Jag dränerade om för några år sedan och kopplade då in mig på de befintliga brunnarna och det fungerar klockrent...

Jag vet faktiskt inte riktigt vart vattnet tar vägen men vi testade brunnen genom att lägga ner trådgårdsslangen och spola vatten i några timmar och allt rann undnan fin fint...
 
anaitis: ja du har rätt, jag kollade nu när jag kommit hem hur jag ritade och det var inte så brant.

Det verkar utifrån vad du säger om din brunn att den är igenfylld. Det grova inloppet på bilden torde
vara ett av inloppen för dräneringarna.

Det brukar vara två/tre inlopp i en dräneringsbrunn och ett utlopp. Utloppet ligger lägst
och de andra fyller på med dräneringsvatten, då kan aldrig vatten komma upp i så hög nivå
så att det rinner tillbaks ut runt huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.