Hej!

Jag försöker förstå mig på avlopp-, dagvatten- och dräneringssystem kring huset.
Huset dränerades om 2004 av förra ägarna men vi fick tyvärr inte med någon ritning eller liknande från den.

Idag öppnade jag ett brunnslock där jag inte tittat ner tidigare. Innehållet ser ut enligt bild.
Källarhus med högt grundvatten
Brunnen ligger ca 2,5m från huset. Ca 1,5 m brevid den här brunnen finns en "Pumpbrunn" med en dränkpump som pumpar ut vatten till det kommunala systemet. Till den brunnen finns ett rör där det de senaste månaderna varit ett konstant vattenflöde som jag är ganska säker kommer från dränering. Grundvattnet är väldigt högt hos oss just nu.

Vad kan brunnen på bilden ha för funktion? Jag kan inte se något tillflöde i de rören som ligger över vattennivån.

Tacksam för input från kunniga personer i ämnet
 
  • Insidan av en pumpbrunn med rördelar; märkt för hus och gata; fuktigt, industriellt nedstigningsschakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnar det nu, går stuprören ner i rör, om så är, slå i en hink med vatten i ett rör och se om det kommer något. Det andra ser ut att ett uppvänd 90 graders och är nog ett överfyllnings som går någonstans, vart är svårt att veta. Men om pumpen säger upp sig så brunnen tömmas den vägen.
 
Stuprör/dagvatten går i andra rör direkt ner i ”pumpbrunnen”
 
Ser ut som ett rör till vänster, är det mot gatan tro. Kan det vara något gammalt som inte används. Det är brun skit i det högra, så där har det runnit vatten. Vet du om det finns en botten i brunnen, om det kan vara grundvattennivå där. Annars blir att pumpa ur den och se om det rinner in något. Blir nog svårt att säga om vilken funktion den har. Rakt ner på fotot, är det utfart där mot pumpbrunn.
 
Ja, till vänster är mot gatan men ingen aning hur det hänger ihop. Levde fram till idag i tron att det var en rensbrunn för avloppet. Avloppsröret från huset går ut på ungefär samma ställe.
Det är hårt i botten så jag tror inte det är grundvatten.
Får försöka tömma brunnen & se om jag blir något klokare efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.