Hej och hå! Så här ser det plötsligt ut i vårt kök. Vad är det som rinner? Vad ska vi göra? :eek: IMG_4383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som upplöst packning.

Har ni kommunalt eller eget vatten?
 
I
Jag tycker det ser ut som "svartvatten ", vatten från radiatorsystemet. Kolla värmekällan. Om det blivit läcka mellan värmevatten och tappvatten och trycket inte är för högt på tappvattnet är det möjligt. Högt tryck på tappvattnet borde bara resultera i att säkerhetsventilen för radiatorvattnet öppnar, om den är hel.
Har du vattenutkast så ta prov där och kolla om även det är svart, är det det måste det vara något fel utifrån.
Eftersom du har tvågreppsblandare kan du även kolla att renspola med kallvatten.
 
Redigerat av moderator:
Eget vatten!
 
Radiatorsystem?
Elementen? Vi har direktverkande el-element.

Vad är vattenutkast?

Hur menar du att jag ska renspola med kallvatten?
 
Vattenurkastare = väggmonterad "vattenkran". Vanligen utomhus.
 
I
Om du spolar från ett tappställe som sitter före varmvattenberedaren för att utesluta denna. Men har du direktel och elberedare kan du bortse från vad jag skrev tidigare.
Tror du istället får söka felet på väg mot brunnen, skulle mycket väl kunna vara hydroforpumpen och en upplöst packning som Demmpa skrev.
 
Kom på en detalj jag inte skrev - som kanske är ganska avgörande … vattnet från kranen är alltså inte svart, det är bara vid sidan av detta svarta kommer. Sorry att jag var otydlig. Gör det någon skillnad i era svar?
 
Fabba skrev:
Eget vatten!
Kan vara att ni har aggressivt vatten, som käkar upp kranen. Har ni något vattenfilter eller avhärdningsfilter monterat?
 
Det tror jag inte. Vi köpte huset i somras. Var sitter eventuella avhärdningsfilter eller vattenfilter?
 
Det sitter vanligtvis där hydroforanläggningen är.
 
Det är alltså inte något lokalt vid blandaren? Ser inte samma svarta vatten i badrummet.
 
I
Kanske så enkelt att det är packningarna i blandaren då. Bör finnas nya käglor att köpa.
Är röret svängbart kan det så klart vara den packningen också som är på väg att ge upp.
 
Redigerat av moderator:
Jo, alltså, nu är jag inte säker på att det är så, men det kan vara just den blandaren som är känslig för vattnet. Andra klara det bättre.
Det enda sättet att veta är att plocka isär den och se vad som hänt. Vad är det för fabrikat på den?
 
Ser ut lite som ikea, hafa eller liknande. I så fall är det nog bara att byta ut hela blandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.