Hej,

Detta är ett hus byggt 2000. Jag tänkte lägga nytt parkettgolv och rev upp en del av gamla golvet. Under hittar jag ett lager foam, och under den hittar jag ett svart lager av något som verkar vara fastlimmat. Vad är det svarta lagret för något? Behöver jag ta bort det eller är det bara att lägga på grålumppapp? Det finns ingen golvvärme och huset är byggt på platta.

I nedre delen av bilden är det väl mögel? Vad gör jag åt det?
 
  • Delvis upprivet parkettgolv som avslöjar foam och fastlimmat svart lager, potentiell mögelskada syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Har dom inte bara rivit ut nån slags matta och sen lagt det som låg där då?
 
Menar du att det är delar av en gammal matta? Materialet ser dittapetserat ut. Dessutom är det (och har alltid varit) ett kök så jag har svårt att tro att de haft någon slags (limmad) matta där.
 
  • Gammalt slitet och fläckigt golv med tänkbara limrester och en träbit, i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat köksgolv där gammalt material avtäcks, möjligen rester av en gammal matta eller tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även i kök har man väl haft limmade golvmattor? Jag gissar också att det är baksidan av en gammal plastmatta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MrJay
Många använder limmade/svetsade plastmattor som ett slags tätskikt i kök (även nya), jag känner flera som har det. Behåll det och lägg på det.
 
Ser ut som en plastmatta eller linoleummatta? Helt normalt att man inte tar bort gamla golvet när man lägger laminat.
 
Ok, jag förstår. Borde färgen på mattan oroa mig? Mögel? Asbest? Fast om huset är från 2000 borde asbest vara osannolikt?
 
V ventilatorn skrev:
Borde färgen på mattan oroa mig?
För mig är färgen väldigt rostliknande. Kan något blött av metall/järn orsakat detta?
 
Jag har för mig att det stått kylskåp där en gång i tiden, vilket förklarar rostfärgen. Dock syftar jag på övriga delarna som har någon jättekonstig svartvit-färg. Den känns "onaturlig" som färgval på en matta.
 
Vilken färg det är på undersidan av en matta spelar väl inte så stor roll?
 
V ventilatorn skrev:
jättekonstig svartvit-färg. Den känns "onaturlig" som färgval på en matta.
useless useless skrev:
Vilken färg det är på undersidan av en matta spelar väl inte så stor roll?
Men är det undersidan? Är det inte bara den gamla mattan. Och konstigt färgval, ja smaken är som...

Texturerat marmormönstrat linoleumgolv i grafitsvart, med pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle det vara ett konstigt val av matta i ett kök? Den finns ny också, fick upp denna annonsen i tråden faktiskt:
Annons för Marmoleum Modular Marble Graphite golvmatta i grått marmormönster, pris 335 kr/m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
fick upp denna annonsen i tråden faktiskt
Det var nog ingen annons utan mitt försök att säga samma sak som du säger... ;):)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.