Hej,
Behöver byta lampan i en lyktstolpsarmatur. Är det nån hjälpsam själ som kan ge en kvalificerad gissning vad det kan vara för fattning på lampan? Stolpen är lite drygt 20 år gammal och vi har bytt en gång tidigare. Då var det min granne som roddade med lampan och jag kommer så klart inte ihåg vad det var för typ (lampan alltså).
En gatlykta med en bytt lampa vid vägkanten bredvid ett tätt barrträdsbuskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en äldre lyktstolpsarmatur med synlig lampa och fattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju förstås bara att ge sig upp och kolla men det är ett mindre projekt eftersom stolpen måste förankras i linor i ett motstående träd för att klara att ha en stege lutande mot sig och det är bitvis en del bilar som behöver passera. Jag gör helst detta endast en gång och har då förmodligen rätt lampa i fickan.
 
Hur var ljuset från den. lite gulaktigt kanske och inte vitt. Då är det en högtrycknatrium som sitter och det är lite svårt att se, men ser ut som en avlång svart i den. det är nog en E40 sockel där och kanske en 125 W,
 
  • Gilla
Lennart 57 och 2 till
  • Laddar…
Det är troligen E27 eller E40, dvs sockel med diametern 27 eller 40 mm. Går det att avgöra från marken?

Men sedan ska du ha rätt typ av lampa också, natrium, metallhalogen, ....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur var ljuset från den. lite gulaktigt kanske och inte vitt. Då är det en högtrycknatrium som sitter och det är lite svårt att se, men ser ut som en avlång svart i den. det är nog en E40 sockel där och kanske en 125 W,
Visst, ljuset var inte helt vitt så det kan stämma. Man undrar om det finns motsvarande LED idag?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen E27 eller E40, dvs sockel med diametern 27 eller 40 mm. Går det att avgöra från marken?

Men sedan ska du ha rätt typ av lampa också, natrium, metallhalogen, ....
Ska se. Det är sånt rackarns motljus för kameran, men jag kan kolla ikväll om det går att få till på nåt sätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen E27 eller E40, dvs sockel med diametern 27 eller 40 mm. Går det att avgöra från marken?

Men sedan ska du ha rätt typ av lampa också, natrium, metallhalogen, ....
Tack!
Föjldfråga: Är typen av lampa endast viktig för att det estetiskt ska lira med övriga lampor eller finns det nån teknisk anledning också?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Hej,
Behöver byta lampan i en lyktstolpsarmatur. Är det nån hjälpsam själ som kan ge en kvalificerad gissning vad det kan vara för fattning på lampan? Stolpen är lite drygt 20 år gammal och vi har bytt en gång tidigare. Då var det min granne som roddade med lampan och jag kommer så klart inte ihåg vad det var för typ (lampan alltså).
[bild]
[bild]
Det är ju förstås bara att ge sig upp och kolla men det är ett mindre projekt eftersom stolpen måste förankras i linor i ett motstående träd för att klara att ha en stege lutande mot sig och det är bitvis en del bilar som behöver passera. Jag gör helst detta endast en gång och har då förmodligen rätt lampa i fickan.
Hör med grannen om han kommer ihåg
 
Typ av lampa måste stämma med typ av drivdon som sitter i armaturen.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Visst, ljuset var inte helt vitt så det kan stämma. Man undrar om det finns motsvarande LED idag?
Vet du hur ljuset kom när det tändes, först som en röd nyans och efter ett tag vitt. Då är det nog ev en kvicksilverlampa och då ska det mycket till om det är en 40 mm. Och har en drosell sittande i armaturen. det finns ledlampor att plugga in direkt. Om det är en högtrycksnatrium så skulle ljuset vara gult.
Den typ du ska ha då är en sådan, som går att bara skruva in, utan att koppla om något. Men inte speciellt billig, finns olika fabrikat. Bara som ett exempel nedan.
https://ledmegastore.se/e27-360-led...EALw_wcB#/33-kulor-varm/37-dimbar-inte_dimbar

EDIT på samma sida finns det adapter från E 40 till E 27
 
Redigerat:
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vet du hur ljuset kom när det tändes, först som en röd nyans och efter ett tag vitt. Då är det nog ev en kvicksilverlampa och då ska det mycket till om det är en 40 mm. Och har en drosell sittande i armaturen. det finns ledlampor att plugga in direkt. Om det är en högtrycksnatrium så skulle ljuset vara gult.
Den typ du ska ha då är en sådan, som går att bara skruva in, utan att koppla om något. Men inte speciellt billig, finns olika fabrikat. Bara som ett exempel nedan.
[länk]

EDIT på samma sida finns det adapter från E 40 till E 27
Det var ett par år sen den gick sönder så kommer inte riktigt ihåg. Har för mig att den fladdrade lite svagt en stund innan den lyste stadigt. Och sen att den ibland kunde slockna utan anledning för att sedan tändas igen. Börjar så smått misstänka att kan vara drivdonet som är trasigt. Jag får nog ge mig upp och skruva loss i alla fall...
 
Fladdrade lite då är det säkert en kvicksilverlampa och när dom blev för varma så slocknade dom och tändes efter ett tag. Högtrycksnatrium lyste hela tiden med lite svagare sken och slutade bara rakt av.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Hej,
Behöver byta lampan i en lyktstolpsarmatur. Är det nån hjälpsam själ som kan ge en kvalificerad gissning vad det kan vara för fattning på lampan? Stolpen är lite drygt 20 år gammal och vi har bytt en gång tidigare. Då var det min granne som roddade med lampan och jag kommer så klart inte ihåg vad det var för typ (lampan alltså).
[bild]
[bild]
Det är ju förstås bara att ge sig upp och kolla men det är ett mindre projekt eftersom stolpen måste förankras i linor i ett motstående träd för att klara att ha en stege lutande mot sig och det är bitvis en del bilar som behöver passera. Jag gör helst detta endast en gång och har då förmodligen rätt lampa i fickan.
Omöjligt att svara på utan att syna ljuskällan närmare, men kvicksilver är det nog inte då dom aldrig haft den formen så vitt jag vet.
Men du måste nog passa på inom det närmaste året i alla fall, då urladdningsljuskällor ej får importeras till / tillverkas inom EU längre, kvarvarande lager får dock säljas ut.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Jag har i C-förrådet lampor kvar. finns 80 och 125 Watt kvicksilver, men bättre så att sätta i LED som drar mindre 50 W motsvarar 100 W
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.