Hej

Jag har hittat totalt 7 st ventiler som sitter utomhus i markhöjd på väggen på vårt hus från 1940 (och tillbyggt 1950). Huset är byggt på betongplatta, både gamla och tillbyggda delen. Båda dessa delar har dessa ventiler i markplan, vad är detta??

På den tillbyggda delen sitter dessa under innergolvets nivå så kanske är det någon slags ventilation av plattan eller... så är det inte en platta utan nån slags stängd torpargrund?....

Någon som känner igen detta från 40- och 50-talshus?

2012-10-16 17.31.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Hobbe
 
Rent spontant skulle jag säga att du har kryp/ torpargrung och det ventilationen till den som syns på bild, kallad ibland kattglugg.

Jag har aldrig hört talas om att man byggde hus med platta på mark på 40-50 talet, det tidigaste jag hört är 60 tal men jag kan ha fel.

Det finnas inte alltid en öppning, oftast sitter den inne dold under parkett/ heltäckningsmatta/ plastmatta, ibland finns det ingen öppning för den är igensatt av tidigare ägare.

Vad som sticker ut lite är att ventilationen sitter lägre än normalt, den ena ser ju till och med ut att sitta halv under marken?
 
Redigerat:
Antagligen betongbjälklag med sand över (flytande golv). Krypgrund alltså.
Gissar.
 
Hej igen,

den "kattgluggen" som sitter lite under markplan har hamnat så efter att man plattsatt en uteplats utanför huset.

Jag tror iof också att det är någon slags krypgrund under den nybyggda (1950) delen. Skumt detta, enl besiktningsmannens protokoll är det betongplatta på såväl orginal som tillbyggnaden, inte kan väl besiktningsmannen göra så grundläggande fel...:)

Om vi återgår till gamla delen så har jag nu knackat ett hål innefrån mot den ena ventilen i markplan, väggen här är bara 10 mm tjock, innanför finnas det ett litet utrymme om ca 200 x 300 mm i väggen som är delvis fyllt med mineralull?... mystiken tätnar, kan de ha förberett för nått som sedan inte användes eller har de ventlilerat ut fukt från väggarna? Konstigt.

//Hobbe

PS Kastar in några fler foton
IMAG0084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du tror inte att det är betongbjälklag istället för trä? Och att besiktningsmannen har menat det.
 
Jo alltså, den gamla delen från 1940 har ingen grund, bygger ingen höjd så jag har utgått från att det är platta på mark, vad är det annars?

Träbjälklag i gamla delen är uteslutet.

Min grundfråga till forumet är vad detta är för konstig ventilation som stannar inne i väggen, det finns ingen kanal vidare in i huset. Se vidare högre upp i denna tråd.

Håkan

Sent from my HTC One S using Byggahus
 
Om du vet säkert att det är betongplatta så är det troligtvis ombyggt till platta på mark och ventilationerna sitter kvar sen den gamla tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.