Det är ju någon form av laminerad MDF-skiva i kökskåpen tror jag. Vi har ett gammal kök som ska sättas in i framtiden, men i ett skåp är skivan längst ner (själva botten) skadad av vatten. Tänkte därför sätta dit en ny, men vad ska jag använda för skiva?
 
T
Det är inte MDF, det är vanlig spånskiva. Ikea och några andra har 18mm tjock spånskiva, resten har 16mm.
 
är det en bänkstomme kan du använda dig av vad du vill, det syns ju ändå inte.
det är ju laminerad/folierad spånskiva i tex ikeas stommar.

om det är ett överskåp kan du isåfall ta ett vitt hyllplan med lämpliga mått.
 
Jag har alltså letat efter fel sak. Hyllplan var det magiska ordet. Tack, då ska jag helt enkelt skaffa ett djupt sådant.
 
Denna diskussion leder mig osökt in på lite information jag fick till mig i fredags...

Anledningen till att inte Ikea saluför Granit ska vara att deras stommar är för klena för att orka bära uppe graniten trots att de är tjockare än flertalet andra köksleverantörers...

Densiteten i spånet är alltså betydligt mycket lägre vilket jag förvisso redan pratat om här tidigare.
Däremot trodde jag inte själv att det var sååå dåligt så man inte ens kunde lägga granit på dem.

Detta kan vara något att tänka på för er som vill spara lite på köket för att kunna unna er granitskivor...
Det kan tydligen vara riskabelt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Denna diskussion leder mig osökt in på lite information jag fick till mig i fredags...

Anledningen till att inte Ikea saluför Granit ska vara att deras stommar är för klena för att orka bära uppe graniten trots att de är tjockare än flertalet andra köksleverantörers...

Densiteten i spånet är alltså betydligt mycket lägre vilket jag förvisso redan pratat om här tidigare.
Däremot trodde jag inte själv att det var sååå dåligt så man inte ens kunde lägga granit på dem.

Detta kan vara något att tänka på för er som vill spara lite på köket för att kunna unna er granitskivor...
Det kan tydligen vara riskabelt.
Det har jag svårt att tro. Stommarna står ju ihop, vilket ger 40mm spånskiva i snitt per 600mm. En granitskiva liggande ner är visserligen tung, men inte så tung.
 
Visst låter det märkligt men när man hör det från insatt folk så betvivlar jag att de ljuger också.

Dessutom är det ju inte överallt man har dubbla sidor... ;)

Dessutom vet jag att densiteten är betydligt sämre än andra vilket märks väldigt tydligt när man skruvar i en Ikeastomme...
 
Anledningen till att inte Ikea saluför Granit ska vara att deras stommar är för klena för att orka bära uppe graniten trots att de är tjockare än flertalet andra köksleverantörers...
Kan bara bemöta detta med att det är rent bullshit. Ikea säljer de produkter som är kommerciella och som fungerar rent praktiskt, att frakta granit längre sträckor är väldigt kostsamt och då IKEA är för stora för att jobba med mindre lokala firmor erbjuds inte dylika material i deras sortiment. På vissa marknader där det är lönsamt finns det bänkskivor som inte finns i Sverige, vet tex att IKEA säljer glasbänkskivor i Frankrike och Holland, såg dessa i Paris. Tydligen är efterfrågan på sådana skivor stora där men efterfrågan på granit inte lika stor, har alltså inget med stommens densitet att göra.
 
Finns det någonstans man kan läsa att det är ok att belasta dem med granit då ??

Jag skrev ju att jag själv också tyckte det var märkligt men eftersom jag hört det från olika håll i branschen så betvivlar jag att det är lögn, men du verkar ju helt hundra på att det är helt ok att beställa riktig granit och lägga på Ikeaskåpen...

Jag hörde bara att Ikea sålt granit ett tag men sedan slutade ganska tvärt med detta och att anledningen just var att inte skåpen pallade tyngden...

Jag vet inte så mycket då jag inte jobbar med Ikea... men jag är nyfiken på ifall man kan få fram fakta...
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns det någonstans man kan läsa att det är ok att belasta dem med granit då ??
Finns det någonstans det står att man INTE kan belasta IKEAs skåpstommar med granitskiva? Mer än vad du "hört"?
 
matte75 skrev:
Finns det någonstans det står att man INTE kan belasta IKEAs skåpstommar med granitskiva? Mer än vad du "hört"?
Moget svar på ett ifrån mig seriöst inlägg då jag är nyfiken på ifall informationen jag fått till mig kan styrkas på något sätt, just för att det inte enbart ska vara en hörsägen...

Men vad tillförde du med ditt inlägg... :rolleyes:

Jag har aldrig sagt att det går att läsa någonstans eller att det finns 100% fog för det jag hört utan vill just därför få fram om det kan styrkas på något sätt att man kan eller inte kan belasta dem med riktig granit från t.ex Landernäs marmor...

Jag har fått detta besked av folk som tillverkar kök sedan många många år och som fått höra detta från folk på Ikea...

Mer än så kan jag inte styrka mitt påstående !
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Finns det någonstans man kan läsa att det är ok att belasta dem med granit då ??
IKEA i Kungens kurva saluför granitskivor, hur det är på andra platser däremot har jag ingen aning om.
 
Har också svårt att se varför en IKEA-stomme inte skulle klara granitskivor. Själv har jag, som många andra gissar jag, köpt ikeastomme men lyxat till det med dyrare beslag, vitvaror, samt granitskiva. Köket byggde jag 2006. Så stommen har klarat tyngden i 5 år ialla fall.

Faktum var att jag ställde denna fråga till grabbarna som kom hit för att mäta och montera granitskivan. De bara skakade på huvudet och menade på att det överhuvudtaget inte var några problem med vikten.

//K.
 
6
Paul-Staffanstorp skrev:
Moget svar på ett ifrån mig seriöst inlägg då jag är nyfiken på ifall informationen jag fått till mig kan styrkas på något sätt, just för att det inte enbart ska vara en hörsägen...

Men vad tillförde du med ditt inlägg... :rolleyes:

Jag har aldrig sagt att det går att läsa någonstans eller att det finns 100% fog för det jag hört utan vill just därför få fram om det kan styrkas på något sätt att man kan eller inte kan belasta dem med riktig granit från t.ex Landernäs marmor...

Jag har fått detta besked av folk som tillverkar kök sedan många många år och som fått höra detta från folk på Ikea...

Mer än så kan jag inte styrka mitt påstående !
Om du tycker mitt svar var moget får ju stå för dig , men det jag ville veta var också om det fanns något som bekräftade om det var ok eller inte med granitskiva.Inte bara hörsägen.
Vet hur IKEAs kvalitetskrav är så jag skulle ju bli väldigt förvånad om dom inte skulle tåla en granitskiva.
 
Raceman skrev:
IKEA i Kungens kurva saluför granitskivor, hur det är på andra platser däremot har jag ingen aning om.
Ikeas s.k granitskivor är ju inga riktiga granitskivor utan en sorts kompositskivor av stenkross och annat material i själv innanmätet...



knyhlen skrev:
Har också svårt att se varför en IKEA-stomme inte skulle klara granitskivor. Själv har jag, som många andra gissar jag, köpt ikeastomme men lyxat till det med dyrare beslag, vitvaror, samt granitskiva. Köket byggde jag 2006. Så stommen har klarat tyngden i 5 år ialla fall.

Faktum var att jag ställde denna fråga till grabbarna som kom hit för att mäta och montera granitskivan. De bara skakade på huvudet och menade på att det överhuvudtaget inte var några problem med vikten.

//K.
Klart de sa så för annars hade de ju inte sålt någon granit... :rolleyes:;)



matte75 skrev:
Om du tycker mitt svar var moget får ju stå för dig , men det jag ville veta var också om det fanns något som bekräftade om det var ok eller inte med granitskiva.Inte bara hörsägen.
Vet hur IKEAs kvalitetskrav är så jag skulle ju bli väldigt förvånad om dom inte skulle tåla en granitskiva.
Mmmm... men det var ju just detta jag redan hade frågat om och du ställde ju bara en motfråga vilket jag personligen såg som att du försökte göra dig lite lustig... :rolleyes:;)



Oavsett så har jag efterforskat lite själv och enligt en på Ikea som jag pratade med per telefon nyligen så skulle deras skåp klara en belastning av 1kg/dm2 vilket motsvarar 100kg/m2 och då bör det även vara lugnt med diabas så länge man håller sig till max 30mm tjocka skivor...åtminstonde vad jag kan få fram genom att räkna på densiteterna då diabas och andra granitvarianter ligger på strax under 100kg/m2...

Dock gäller det nog att man då inte fyller in saker till bristningsgränsen i skåpen för man kunde inte få fram om det var ovanifrån räknat eller totalt vad de hade testats för att klara av. :S

Dessutom svarade hon mig en sak och det var...

- Det kanske finns en anledning till att vi bara saluför kompositskivorna då dessa väger mycket mindre än riktiga stenskivor. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.