Behöver lite expertassistans! :(

Hittade denna klämringsmutter (länk) på Bauhaus, och undrar nu när man skall ha den och vad det är för skillnad på den och en halvkoppling?

Anledning är att jag skall koppla in en T-koppling på en befintlig 16 mm ledning och gå upp med en 12 mm rör. Min första tanke var att sätta in Planadaptrar i T-stycket och sedan använda 16mm halvkopplingar för att koppla ihop det hela. Nackdelen är att planadaptrarna har ett så litet hål så jag är rädd att de kommer att strypa för mycket. Då hittade jag klämringsmuttrarna och undrar om jag kan använda dem utan planadapter?

Skillnaden mot halvkopplingen som jag kan se är att klämringsmuttern har en kopparpackning och det är en "räffling" inuti konan.
 
Krilleman
  • Gilla
Noobe
  • Laddar…
Jättebra tips! Tackar!

Visste inte att det fanns förstoringar, och billiga var de ju också! :)

Men jag undrar ju fortfarande vad man har den där klämringsmuttern från Bauhaus till?
Bauhaus själva kunde inte svara på det...
 
  • Gilla
EpJb
  • Laddar…
M
En klämringsmutter är en del av klämringskopplingen. Man trär först på muttern och sedan klämringen på röret, sätter i stödhylsan (andra delen på bilden) i röret, för in röret i kopplingen och drar fast alltihop med muttern.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Det är alltså en stödhylsa och inte en packning jämte muttern. Man har denna för att inte röret ska bli deformerat när man drar åt muttern/kopplingen.
 
Jo, normalt är det så, men inte i detta fall. Klämringen i detta fall är mer som i en halvkoppling, dvs den är plan, alltså inte konisk i "skruv-änden" och dessutom försedd med kopparpackning. Se bilden.
DSC_0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Det där var en ny bild i sammanhanget. Krilleman kan nog svaret :)
 
kulle
Noobe skrev:
Jo, normalt är det så, men inte i detta fall. Klämringen i detta fall är mer som i en halvkoppling, dvs den är plan, alltså inte konisk i "skruv-änden" och dessutom försedd med kopparpackning. Se bilden.
[bild]
Den är till att koppla mot en plan ände och inte mot en klämringskoppling, typ denna
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-vinkel-utv-10/
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Men då förstår jag inte vad det är för skillnad på denna mot en halvkoppling? När använder man en halvkoppling resp. när använder man en sådan här "Klämringsmutter"?
 
kulle
Noobe skrev:
Tack för svar!

Men då förstår jag inte vad det är för skillnad på denna mot en halvkoppling? När använder man en halvkoppling resp. när använder man en sådan här "Klämringsmutter"?
Den du har är en halvkoppling
 
Halvkopplingar använder man om man ska ansluta mot en rörända med vanlig rörgänga. T ex en T-koppling av mässing.

Klämringskopplingar förutsätter att kopplingen har ändor som är utformade för att klämringen ska klämmas åt i en invändig kona.
 
Ok, då säljer Bauhaus alltså två olika varianter av halvkopplingar, en med fiberpackning och en annan variant med kopparpackning fast då under namnet "Klämringsmutter"?
Förvirrande! :x
 
Krilleman
Noobe skrev:
Ok, då säljer Bauhaus alltså två olika varianter av halvkopplingar, en med fiberpackning och en annan variant med kopparpackning fast då under namnet "Klämringsmutter"?
Förvirrande! :x
Ja verkligen!

Som vanligt är mitt tips att hålla sig till märket Vatette!

Väldigt bra kopplingar
Överkommligt pris
Underbara monteringsanvisningar
Kvalitet till folket!

(y)
 
R
Noobe skrev:
Jo, normalt är det så, men inte i detta fall. Klämringen i detta fall är mer som i en halvkoppling, dvs den är plan, alltså inte konisk i "skruv-änden" och dessutom försedd med kopparpackning. Se bilden.
[bild]
ser ut som en radiator koppling mer än klämring
 
R
conex är biligare än vattet ingen skilnad på kvalitet, bortsätt från att vattet är försmorda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.